Notering

Om jag har en v…

Om jag har en vildmark inom mig så begriper jag inte vad den vildmarken skulle ha med Gud att göra?

Kanske bygger jag ett kapell i min vildmark, och anlägger en kyrkogård. Jag vill ju tillhöra mänskligheten på nåt sätt.

Räfsar lite gör jag nog också och slår med lie lite runtomkring mig. Och tänder en o annan eld.

Sen kan man börja tänka. Rashid som jag jobbar ihop med känns mig närmre än Jimmie Åkesson, som är en väldigt främmande typ för mig. Men jag får vara tolerant även mot hans lite löjliga hatt och gula folkdräkt, han får vara med, sitter ju till och med i riksdan.

Klasshatet är ju ett problem, för Johan Jönsson är nog en bra poet på många sätt men va i helvete ska han hacka på Tranströmer för?? Det gjorde ju radikale Tobias Berggren redan på sextitalet, vilket han sedan djupt ångrade.

Själv vet jag inte om jag mest lider av klasshat eller det av Maria Sveland lanserade begreppet politisk depression. Jag vet bara att det är en skittid vi lever i. Precis som Breznjev menade att på åttitalet var kommunismen fulländad och Sovjetmedborgarna kunde glädja sig åt att leva i hela folkets stat, så ska vi nu inbilla oss att vi alla är medelklass. Men den bistra sanningen är att samhället slits isär. Och jag är där nere, jag jobbar i äldrevården, jag vet hur det går till i den alltmer privatiserade vård och omsorgen. Om det har jag aldrig skrivit i min blogg men Johan Jönsson skriver om det i sina dikter. Och när någon ondgör sig över denna röst som kommit till tals så blir jag så in i helvete förbannad. Även jag kan läsa om Tranströmers valv som öppnar sig, men jag kan också läsa Johan Jönsson, som jag uppriktigt sagt tror är ute efter nåt helt annat än att smitta små barn med herpes.

Samhället har tystnat, och i denna dvala blir det nästan chockartat när någon tar ton för att ge röst åt en verklighet som offentligheten menar inte finns. Då får vi en lång och utdragen debatt om klasshat.

Så nu träder jag fram ur garderoben: även jag har vägt blöjor under Caremas regim. Det var djupt förnedrande.

Senaste länken om klasshatet hittar vi här

 

Dagen efter: jag hade då jag skrev detta inte läst det Johan Jönsson skriver i dagens DN.

3 responses to “Om jag har en v…

  1. Roligt, att höra din röst igen! Johan Jönsson går visst att läsa, men som jag skrev i något inlägg, stå på Dramatens scen och bli bejublad av en medelklasspublik och inte passa på och säga att dikten och hatet gällde dem, det var fegt.

Kommentera

