Så har vi ännu en skitlag på gång

Så har IPRED-lagen gått igenom och det var ingen bra lag. Jag har inte skrivit något om detta tidigare men nu känner jag att jag måste. För det är så många frågor kring det här som enligt min mening måste särskiljas.

För det första upphovsrätten. Upphovsrätten kom ungefär samtidigt med individualismen och möjligheten för privatpersoner att tjäna pengar på sina verk genom försäljning. Den är således intimt förknippad med den moderna kapitalismens framväxt. Den består av två delar, varav den ena brukar kallas ideell upphovsrätt och den andra ekonomisk. Båda dessa är viktiga. Den ideella innebär att upphovsmannen har rätt att skydda sitt verk mot förvanskningar. Har jag skrivit en bok och har upphovsrätten till den kan jag säga nej till exempelvis en tafflig översättning, en i mina ögon dålig bearbetning och liknande. Den ekonomiska innebär att jag har rätt att uppbära ersättning för mitt verk, då det säljs på en marknad. Någon annan kan inte hur som helst trycka upp min bok och håva in förtjänsterna av att sälja den. För att göra det måste den personen teckna ett avtal med mig, som reglerar hur förtjänsten ska fördelas mellan mig och förläggaren.

Enligt min mening är denna upphovsrätt viktig att värna. Flera som deltagit i debatten menar att den tillhör en gammaldags teknik och alltså bör kastas på sophögen. Jag har svårt att förstå en sådan uppfattning och desto lättare att förstå de artister, författare m fl som reagerar emot den. Självklart vill en upphovsman ha rätt till sitt verk, såväl den ideella som den ekonomiska rätten. Som en filmare uttryckte det i dagens Studio ett, det är dyrt att göra film, jag har familj och si och så många barn, jag måste ju faktiskt överleva. Om denna den ekonomiska upphovsrätten skulle kastas på sophögen skulle väldigt mycket av det som är lite smalare förmodligen också kastas på sophögen. Vilket enligt min mening vore katastrofalt, eftersom jag gillar det som är lite smalare och eftersom de flesta inte begriper att det som nu är brett förmodligen växt fram ur det som en gång var smalt.

Att därför bara avfärda artisters och andra skapande människors krav på rätten att få ersättning tycker jag är att avhända sig ett problem ganska lättvindigt. Att å andra sidan driva igenom en lag som ger de stora skivbolagen rätt att bedriva privatspaning mot oss alla är dock ett ännu sämre sätt att lösa det. Att skydda sitt ip-nummer genom att gå via anonyma servrar är inte så svårt, så de som lärt sig fildela kommer säkert att lära sig det också. Och de som aldrig i sitt liv fildelat kommer förmodligen också att skaffa sig anonyma ip-nummer, för vem vill ha en massa folk snokande i vad man har för sig på nätet?

Någon form av avgift för bredbandsuppkoppling, som går till upphovsmännen på samma sätt som STIM fungerar för musik som spelas på radio och annorstädes, borde varit ett vettigare alternativ att diskutera. Naturligtvis inte perfekt, eftersom det kanske inte blir möjligt för den som aldrig fildelar att slippa betala. Men även den radiolyssnare som bara lyssnar på P1 får ju betala för musik. Just STIM har för övrigt skisserat ett förslag i denna riktning. Det är olyckligt, tycker jag, att detta förslag inte övervägts lite mera. Att STIM stöder IPRED-lagen, om än med reservationer, tycker jag är ännu mera olyckligt. Det är en alltför hastigt och alltför tanklöst genomdriven skitlag. I stället borde man tagit sig tid att hitta fram till en fungerande lösning, som, som jag ser det, måste bli någon form av kompromiss mellan fildelare och upphovsrättsinnehavare.

Andra bloggar om: , ,

4 responses to “Så har vi ännu en skitlag på gång

  1. Ja, jag håller med fullständigt. (Men vad hjälper det?)
    Fint med snöflingorna förresten.

  2. Men titta, dom har jag inte sett själv! Flingorna alltså. Dom har liksom kommit av sig själv på nåt sätt.

  3. Du har snott min idé med snöflingorna! Häromdagen tänkte jag på just att införa lite flingor nu när snön lyser med sin frånvaro. Men du han tydligen före mig! 🙂

    Ha en god jul!

  4. Tycker mig komma ihåg att jag fixade snö redan förra året, det är någon tjänst i WordPress. Sen slutade det snöa när vintern var slut men nu har det visst börjat igen.
    Ja, och ute bara regnar det… God jul själv!

Kommentera

