Karl Popper

Idag kom del 2 av Poppers ”The Open Society and Its Enemies. Ettan kom redan häromdagen (tack för tipset, Heiti!). Det är böcker som jag länge tyckt att jag behöver läsa och jag tänkte under läsningen ställa en del frågor till Popper. Hur ser han exempelvis på de företagsstrukturer som under senare år växt fram, som sträcker sig tvärs över nationalgränser men som i sin slutenhet inte tillåter något att sträcka sig tvärs genom dem, såsom exempelvis fackföreningar? Jag tänker på företag som den amerikanska varuhuskedjan Wall-Mart? Jag tänker på den fackföreningsfientlighet som på senare år blivit allt starkare och vilken betydelse det egentligen har för öppenheten i vårt samhälle att det finns starka organisationer som går på tvärs genom företagsstrukturerna och förbinder människor horisontalt. Starka krafter i samhället vill inta att sådana förbindelser ska finnas, de menar att de enda förbindelser deras anställda behöver är de vertikala, inomföretagsliga, dvs lojaliteten. Hur ser du på det Karl Popper? Hur skulle du skrivit din bok om du levt i våra dagar? Det är jag nyfiken på att försöka utröna.

Andra bloggar om: , , ,

2 responses to “Karl Popper

  1. Jag gläds över din ambition och dina rätt ställda frågor. Naturligtvis får du inga klara svar, men du kommer att få stöd för egen utveckling av Poppers grundidéer, det är jag övertygad om.

    Jag ser fram emot en diskussion om dessa frågor när du tagit dig igenom Poppers böcker.

Kommentera

