Vore det val idag, skulle jag offra min meningslösa röst på vänsterpartiet

Faktiskt börjar jag känna sympati för vänsterpartiet. De senaste utspelen från aktiva sossar och miljöpartister och före detta aktiva sossar och miljöpartister har inte övertygat. Det har alltför mycket låtit som om bara sossar och miljöpartister får ta över, utan någon störande inblandning från vänsterpartister, så kommer de att kunna föra den borgerliga politiken mycket bättre än borgarna gör. Jag har inte känt mig som så mycket vänsterpartist tidigare, men de senaste utspelen från sossar och miljöpartister får mig att läsa vänsterpartiets reaktion i dagens DN med ett visst mått av sympati.

Alla dessa debattinlägg förstärker den där obehagliga känslan av att vi inte har något val längre. Att när vi går till valurnorna, så gör vi det som något slags imitation av våra forna liv som aktiva medborgare, men att inget av det där egentligen har någon betydelse längre. Inför ekonomin står politikerna ibland som medicinmännen i det som brukar kallas primitiva samhällen; de är lika övertygade om att deras politik spelar någon roll för om ekonomin rör sig hit eller dit som de primitiva samhällenas medicinmän var om att det var deras dans varje morgon som gjorde att solen gjorde sig omaket att gå upp. Vi lyssnar förstrött på dem, medan vi med spänt intresse avvaktar huruvida vår politiskt oberoende riksbank ska höja räntan med 0,25 % eller inte.

Vore det val idag skulle jag rösta på vänsterpartiet, bara av den anledningen att varje annan röst skulle kännas som tappad in i något slags allmän politiklöshet, som om min röst bara vore en positiv acklamation av det faktum att ekonomin tagit över och att politiken blivit lika meningsfull som de primitiva samhällenas medicinmän. Ska jag gå till valurnorna, så måste det kännas som avgivandet av en viljeyttring, annars är det meningslöst.

Luftar sin besvikelse över senaste tidens sosse- eller miljöparti- eller sosse+miljöpartiuspel gör bland andra Kamfer-Charlotte, Hjärta-rött-Ilse-Marie och motvallsbloggen.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

8 responses to “Vore det val idag, skulle jag offra min meningslösa röst på vänsterpartiet

  1. Ja, det låter ju bra. Proteströsta på vänsterpartier. Anledningen till att miljöpartiet och sossarna pratar ihop sig är att de vill framträda som ett ekonomiskt trovärdigt alternativ till allianses.

    När man inte behöver ta ansvar för sin politik kan man köra på med populism, som det ständiga oppositions partiet vänsterpartiet. Om man vill vinna val och bilda regering då blir ekonomisk politik viktig. Det är därför som oppositionen och alliansens politik ytligt tycks likna varandra – men i detaljerna finns det milsvidda skillnader.

  2. Rickard: Jag tycker precis tvärtom, att det är vp som tar sitt ansvar genom att aktivt fundera över helheten i ekonomin, dvs både ekonomiska ramverk och politiken, vilket såklart hör ihop. Under de senaste tio åren har vp (och många nationalekonomer) granskat de ekonomiska ramverken i sömmarna. Det är inte bara grundlösa hugskott man kommer med. Till och med Svenskt Näringslivs ekonomer är ju t.ex. kritiska till överskottsmålet, då Sverige har så låg statsskuld.

  3. Rickard,

    Med tanke på hur de borgerliga har lämnat Sveriges tillgångar mindre värda efter varje mandatperiod de har suttit vid makten så har väl Sossar m.fl väldigt lite att behöva leva upp till. De, och folket, har alltid fått röja upp efter borgarnas excesser..

  4. Jag förstår hur du tänker Kirira. För min egen del har jag inte fattat några beslut. Förstår inte riktigt varför Vänsterpartiet är så rädda att säga till S och Mp – vi går i opposition. Att vara en surmulen vänsterytter och inte få några bollar blir i längden förnedrande.

    Välj en individuell sport och gör det trovärdigt att Vänsterpartiet inte tillhör något lag, då kunde det vara ett spännande alternativ.

  5. Jag tänker precis som Kirira. Trots att jag är en besviken f d v-medlem. Om inget oväntat händer från s+mp-håll kommer jag att proteströsta på v.

  6. Proteströsta inte bara. Bli medlem i vänsterpartiet och bli en del av vår rörelse för förändring. Dags nu. Vi som tröttnat på liberalernas skitsnack och sossarnas hyckleri.

  7. Jag har aldrig varit aktiv i något politiskt parti och jag saknar det bredare vp som fanns för några år sedan. Jag vill inte döma ut ”liberaler” en masse eftersom jag vet att det finns åtskilliga vänsterliberaler och socialliberaler som står nära mig själv politiskt. Men det finns inget parti som skulle kunna rymma dessa. Tyvärr. Miljöpartiet har jag tänkt ibland skulle kunna vara ett sådant parti, men en röst på mp riskerar ju faktiskt bli en röst för en borgerlig regering.

  8. Pingback: Politik är mer än retorik och pr-kampanjer « Ett hjärta RÖTT

Kommentera

