08-fest

Nu har det kommit i det närmaste direktiv uppifrån att jag ska vara stolt över min stad. Staden, det är Stockholm det och saken gäller extra mycket mig, som arbetar inom det offentliga, om än i privat regi. Ursäkta, men inte fan är jag stolt över Stockholm. Här är dyrt att bo, alla är lite dryga och stressiga, förstår inte min skånska dialekts stora skönhet, ska tvunget köra om mig fast jag håller mig till hastighetsbegränsningar, ler lika positiva leenden mot mig som Richard Nixon en gång log mot amerikanska folket, som kontrade med att av en sån där skulle du väl ändå inte köpt nån bil, om han varit bilförsäljare. Dyrt är det också, har man tillhändelsevis några kronor över efter att betalt allt det kostar bara för att bo, då kostar dessutom maten och allt annat så mycket mer än annorstädes.

Jag fattar alltså inte vad jag ska vara stolt över – jag har inte byggt den här stan! – och jag fattar inte dessa arroganta myndigheter som tydligen anser sig ha rätt att ställa förhållningsorder för mitt känsloliv. Det här med integritet är definitivt inte politikernas starka sida just nu. Avlyssningsmyndigheter som ska avlyssna allt jag gör på nätet och via telefon, fast dom naturligtvis inte ska det, åtminstone inte mer än bara lite grand; propagandaministerier som ska lägga sig i vad jag har för känslor i förhållande till diverse ting: snart har jag bara mitt stackars finger att svara med och ett fuck you! – vad jag känner inför stan jag bor i är min ensak. Jag kanske hatar den! Jag kanske längtar hem till Skåne eller drömmer om att få flytta till Lindesberg, där en bra poet lär vara bibliotekarie.

Så bjud gärna på 08-fester – allt som är gratis är trevligt tyckte redan Winston Churchill – men försök inte kleta på mig känslor enligt uppifrån utfärdade dekret, för då sparkar jag bakut, som hästar brukar göra när nån idiot som inte kan rida försöker tygla och styra dem.

4 responses to “08-fest

  1. Jag ska just till och åka till Lindesberg. Dottern har ett sommartorp där.

  2. Låter trevligt. Varför kan inte Lindersberg – eller kanske Hjo där vi var i förra veckan, bli Käppitål of Swiden. Varför just Schtockolm? ”Here you can change to the stambanan – låter ju pinsamt! Varför kan inte kommunerna hålla sig till sina basfunktioner, och låta oss fixa festandet själva?

  3. Poeten var även känd. Inte av dottern, men bofasta i Fellingsbro, kunde bekräfta. ”Det stämmer det är en poet som arbetar på biblioteket.”

    De var mycket imponerade över att jag kände till honom.:-)

  4. Tänk… 🙂 vet faktiskt inte var jag fick det där med Lindesberg ifrån. Men Arne Jonsson är en riktigt bra poet.

Kommentera

