Cohen har svaret!

Helt underbart var det att bila ner till Skåne, mina gamla hemtrakter, och se Leonard Cohen uppträda på Sofiero slott. Den gamle melankolikern har blivit en riktig mysgubbe på gamla dar och både sambon och jag förundrades över att upptäcka att vi verkligen älskar honom. Med ett riktigt svenskt ord skulle man kunna påstå att han blivit folkkär. Det var fullt med folk, det var jättehög stämning, och vi blev lyckliga när han joggade in i sin kostym och med en hatt med det perfekta stuket och sjöng sina låtar, ja till och med urgamla Suzanne som väckte till liv en massa minnen av rödvin eller te från keramikbruna kinesiska tekannor, och han sjöng den med förvånansvärt klar röst som motsade alla tvivel om att farbrorn därframme skulle vara samma en som sjöng den där låten nån gång på sjuttitalet. Då var han ung och jag var ännu yngre. Nu är han en som funnit svaret och som generöst delar med sig, eftersom han är en som inte ”keeps his revelations for himself”:

Cohen var så generös, han presenterade sina medmusiker flera gånger om och bjöd på inte mindre än fyra extranummer (okej, det kanske var planerat så, men ändå…). Så jag ska också vara generös och ge sambon äran av videon. Själv begriper jag mig inte så mycket på kameran.

Andra bloggar om: , , ,

Kommentera

