Mig får man så hjärtans gärna se, men inte observera, tjuvlyssna på och registrera.

”Känslan av att vara observerad men inte sedd” – jag gitter inte leta upp citatet av Lars Gustafsson, tror det var i ”Sorgesång för frimurare”, jag vet inte ens om jag kommer ihåg citatet helt rätt. Men det fastnade, och alltför ofta har jag upplevt Sverige som just så kallt. Ingen ser mig, men övervakad ska jag vara av tusen Argusögon. Någon ska få registrera vad jag köper i affären, annars får jag ingen bonuspoäng, vilket kan ge mig billigare mat. Google har börjat sätta upp kameror lite överallt, så våra observatörer bara behöver bara logga in på google för att se var vi är och vad vi har för oss. Den senaste tidens folkstorm är en storm om just detta: vi har fått nog, nu får ni fan i mig sluta observera oss, avlyssna oss och snoka i våra brev. Vi som är emot detta, vi ser varann förhoppningsvis, eller försöker i alla fall se varann. Och det vi ser då vi ser varann är att vi vill inte bli observerade längre.

Kommentera

