Den kvällen kråkorna målade Vincent van Gogh

Den kvällen kråkorna målade Vincent van Gogh

tvinnade molnen ihop sig till hotfulla nystan,

sädesfälten skrek ut sitt fuktiga gula

och skränande drog de fram, kråkorna.

Liksom i förbifarten hinner de fånga honom

där han står med sin pensel dallrande

sedan flyger de ut ur bilden åt alla möjliga håll

för de varken hade eller har någon plan.

Bara han blir kvar, för han

kommer aldrig att flyga ut ur sin bild, inte i någon riktning

och därför möter vi honom, generation efter generation

just sådan kråkorna målade honom den kvällen

och varje gång är det som jag ville fråga honom något

men min fråga orkar inte ut ur mig själv

eller också orkar den inte förbi kråkornas bild av honom

och fram till honom själv. Så är det ju ofta:

jag vill fråga något, som tränger bortom bilderna, ja till och med mästerverken

men jag vet inte hur jag ska formulera frågan.

Jag vet inte ens vad frågan handlar om.

Efter att i nästan två veckor varit fullständigt däckad av den värsta influensa jag nånsin haft, börjar livsandarna långsamt återvända. Någon gång i feberdimmorna såg jag en film om van Gogh, där Kirk Douglas spelade målaren. Märklig själ den där van Gogh.

Andra bloggar om: , ,

Kommentera

