Kvinnorna jag hyllar idag

Så är det då den internationella kvinnodagen och jag vill ta tillfället i akt att hylla alla de ensamstående mödrar som trollar med knäna för att få ihop det där med barnpassning och arbetsliv. Det är inte lätt och jag vet att en del fuskat lite med vab:ande för att få det hela att funka. Nu ska just de jagas med ljus och lykta för att just de är ett sådant hot mot vår framgångsrika samhällsekonomi. Nog skulle jag kunna tänka mig andra kandidater som mycket bättre uppfyller kraven på antalet skattekronor som undanhålles statskassan, men dessa tjänar så mycket och har så stor förmögenhet att man tydligen inte bör såra dem för mycket med eventuella misstankar om oegentligheter. Dessa personer känner jag ändå inte så mycket för, utan jag känner för alla dem som fått utveckla en uppfinningsrikedom som skulle få vilken värstingentreprenör som helst att rodna, för att fixa det där med att jobba och ensam ta hand om barn samtidigt. De är i sanning värd vår beundran.

Sen kan man ju hylla artisten Björk, för att hon i ett framträdande i Kina sjöng sin låt ”Declare Independence” (förklara oberoende), och efteråt ropade ”Tibet, Tibet!, vilket naturligtvis retade de kinesiska makthaverna. Denna kvinna och härliga artist borde verkligen vara ett föredöme för de som nu åker till Kina för att tävla i OS.

Och även en del mödrar borde man skänka en tanke. Mödrarna till dem som förlorade sina tonåringar i massakern på Himmelska fridens torg 1989, och som sedan dess kräver en utredning av det som inträffade. Mödrarna till de som dödats i konflikten mellan Palestina och Israel. De är så många: enligt officiela siffror rör det sig om 119 israeliska barn som dödats och 982 palestinska barn sedan September 2000. Alla dessa barns mödrar skulle jag vilja skänka en tanke idag.

Och naturligvis vill jag hylla kvinnan som är min sambo och som jag nu ska gå och sova hos. Kvinnor är obegipliga, förunderliga, jobbiga och fantastiska. Jag älskar dem nästan allihopa, men förstås särskilt hon som jag nu ska gå och sova hos.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentera

