Makten att avstå makt

Jag har svårt att hinna med bloggandet, blir en massa halvdana postningar, men i natt vill jag återvända till en av husgudarna, Gunnar Ekelöf. Så jag älskar hans poesi! Så få har gått så till grunden med vad som egentligen är det mest fundamentala, nämligen maktstrukturers genesis och upprätthållande. redan i samlingen ”Färjesång” från trettitalet började Ekelöf brottas med detta problem och släppte det sedan aldrig. Man skulle med fog kunna påstå att han är en av de viktigaste politiska poeterna vi haft, detta trots att hans poesi stod som lägst i kurs på sextitalet, då vänsterns förenklingar helt tappade fokus ur sikte och egentligen inte kom längre än till konsten att ersätta en maktstruktur med en annan. Det finns inget annat utanförskap än det som makten skapar, och så länge makten finns, finns inte så många val: det blir att välja mellan medlöperiets ibland lite unkna stugvärme, utanförskapets maktlöshet eller det aktiva outsidervalets oftast lite dubiösa alternativ.

Så här skriver Ekelöf i en dikt ur samlingen ”Färjesång”:

Ni krymplingar som krälar efter mantellfållen
”En smula, en smula, o herre, av din kraft”,
så tigger ni, och får ni inte stjäl ni,
tar när han vänder ryggen åt er, krymplingar!
Då vänder han sig om och blickar hårt,
ser hårt men veknande och säger er att gå,
att ni kan gå er väg och tro på vad ni fått.

Men ni kommer tillbaka, krymplingar!
Och när ni stulit färdigt smädar ni,
och när ni smädat färdigt korsfäster ni,
och när ni korsfäst färdigt håller ni måltid,
sätter i er kraften, dricker styrkan
och går er väg i tron på vad ni fått.

Till dess den snåla eftertanken slår er
och ni kommer tillbaka, krymplingar!
Och när ni stulit, smädat, korsfäst, ätit
bildar ni bolag, dotterbolag, truster
och säljer kraften, exporterar drycken
och går er väg och tror på vad ni fått.

Men ni kommer tillbaka, krymplingar!
”Jag fattig, syndig krympling”, tjuter ni,
ty ingen vill så gärna leva som en krympling
och ingen är så rädd för att råka ut för något
som gör honom till mindre än en krympling.
En krympling har till ideal en krympling.
Jag frälste mig, så gott jag kunde, själv,
en spetälsk, gärna det, men ingen krympling.

Ekelöf valde outsiderns väg, den svåra vägen, som ibland kan leda åt helvete fel men som i bästa fall leder till en sådan förödande klarsyn som man finner i Ekelöfs poesi. ”Hur sällan mänskan äger makt / att avstå makt!” – ja, kanske är det så. Maktstukturer skapas av de många som inte kan ta makten över sin längtan efter makt. Och så rullar det på, som man brukar säga.

Andra bloggar om: , ,

3 responses to “Makten att avstå makt

  1. En fantastisk dikt!

    Först tänker man på de stora makthavarna i samhället, men jag associerar också till de flesta av de chefer jag mött under mitt liv, såväl småpåvar som personer på högre nivåer.

    Tack för att du nu tänt mitt intresse för Ekelöf.

  2. Jo chefer är ett jobbigt släkte…

    Jag tänker så här, att så länge det finns ett system som är manipulerbart så finns det de som manipulerar det systemet för att få makt, sen kanske det inte spelar så stor roll om det är stalinistiskt 30- 40-tal eller marknadsliberalt millenieskifte – ur just den synpunkten sett.

    Hur skapas det samhälle där de värsta systemmanipulatörerna hejdas och där de som är minst framfusiga vid julgransplundringarna släpps fram en smula också de?

  3. Lögn och förbannad dikt´ lyteskomik ger honom en kick?Makt korrumperar en var, den som har´vill ha mer,mer,mer av vad?Dagens problem är tid´ de som har och inte har!En fattig sate sa- betala och jag skall förlänga er tid!Hur då´?Jo, genom att minska på bördan av er ekonomi, för allt ni äger´måste underhållas och bevakas och sådant tar mycket tid!! MVH Gladiatan

Kommentera

