Heath Ledger

Vilka filmer, av alla de otaliga jag har sett, har egentligen varit värda att se? Inte så många, befarar jag. Timmarna. Underbar film, som alla som längtar tillbaka till femtitalet med alla dess hemmafruar borde se och begrunda. Magnolia. Jo, jag tyckte om den. En film om hur vi styrs av sådant vi inte kunnat förlåta och om gränserna för vad vi överhuvudtaget kan förlåta. Kaurismäkis och Roy Anderssons filmer. Och Ang Lees. Honom föll jag för då jag såg Crouching tiger, hidden dragon, kanske den allra vackraste film jag sett. Och Brokeback mountain. Filmen om passion som inte får levas ut därför att den är så fel så till och med de som upplever den dömer ut den.

En av huvudrollsinnehavarna i Brokeback mountain, Heath Ledger, som slog igenom i just den filmen, har nu hittats död i en säng på ett hotellrum. Han trivdes aldrig i rollen som filmstjärna, läser jag i aftonbladet.

Lyckliga de som trivs med rollen som huvudperson i det som blir deras liv…

Andra bloggar om: , ,

Kommentera

