Om verklighet och andlighet

Jag är absolut inte religiös, menade Ingemar Bergman i en intervju jag tittade på härförleden, och bara lite senare menade samme Bergman att han inte kunde leva utan föreställningen om att det finns en annan värld, en annan verklighet eller hur han nu uttryckte det, bortom eller hitom eller inom den verklighet/värld vi lever i. Var står jag i allt detta? Ibland tror jag mig veta exakt: jag tror på denna värld, denna verklighet, men jag tror inte att den alltid är riktigt så verklig som den borde vara. Om man stoppar in den politiska aspekten i detta resonmang, så rör sig ju den politiska kampen om just verkligheten. Definiera verkligheten, och jag ska tala om vad du röstar på. Sambon och jag går omkring här och jobbar och jobbar och det blir vårt hem, dvs den verklighet vi har som närmast. Sen går vi till våra jobb och jobbar och det blir till den vidare verklighet vi möter då vi går ut från våra dörrar. De flesta verkar ha gett upp den eftersom design har kommit så på ropet på sista tiden. Här inne är det mysigt men därute är det kallt. Så kyss mig tills kaffet blir kallt, Bill!

Ibland kommer jag inte så långt som till skogen, men gör jag det så kan man få syn på andlighet där. Andligheten är när en and landar på en sjö. Ändligheten är när flera änder landar på en sjö Okej, andlighet är väl också då vi får det inre tomrummet att blomma så det ser ut som en klosterträdgård, för de korrekta, och kanske som en smärre regnskog för de mera hopplösa fallen. Andlighet är också att följa en bäck så högt upp så att man inte hör dess porlande; i tystnaden efter det porlande man hörde, där finns den där spänningen, som låter en ana att anden är närvarande. Att plocka svamp är inte andlighet, det är svamplighet, som i allra värsta fall utmynnar i svamlighet.

I en kyrka kan jag komma in och känna svalka. Denna kyrka har man alltså en gång byggt. I stället för inglasade gallerior. Kan jag tycka är ett imponerande alternativ. Gå till kyrkorna i stället för galleriorna, så sparar ni pengar och får lite andlighet på köpet. Kanske får ni sedan se en livs levande and göra en skicklig landning i den lilla dopfunten.

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

