Döden i Rödeby

Pappan som sköt ihjäl en femtonåring och skadade en sextonåring tycks ha fått en liten fan-club i bloggvärlden. Jag har ingen lust att döma, för dömer man så finns det alltid någon bakom den man dömer som kanske än mer borde ställas till svars. Och kanske allra mest ett samhälle i vilket ett människoliv är så lite värt att det finns de som menar att den som släckt det borde få gå fri från ansvar. Det som hänt är ju så tragiskt, jag lider med pappan som uppenbarligen fått ett hjärnsläpp, jag lider med anhöriga och vänner till den döde femtonåringen, jag tänker inte titta på nästa mobbingprogram på teve där den mest socialt inkompetente ska röstas ut, jag vägrar gotta mig i saltsmaken från de bortvaldas tårar, jag är övertygad om att detta moppegäng som häromkvällen styrde in på den där gården i Rödeby betedde sig som idioter, man jag menar att även idioter måste få en chans, speciellt om de bara är femton år, för är man bara femton år måste man fortfarande få ha en chans att lära sig något i livet. Det stora ansvaret ligger i den hand som inte tog tag i dem, och kanske i den hand som inte tog tag i pappan, då han laddade hagelbössan. Vems den handen är och varför den ingenting förmådde är den fråga som måste ställas om vi vill ta lärdom av det som hände.

Andra bloggar om: ,

9 responses to “Döden i Rödeby

  1. Hejsan,

    Mitt i prick = jag hade inte kunnat uttrycka det bättre själv, kanske…

    Våld – mentalt såväl som fysiskt – föder som Princip ALLTID än mera och värre våld !

    Ha det… 🙂
    vännen Josef

    PS. Dock jag lider inte med de drabbade – utan jag känner och har medkänsla. Lider gör dom ju bokstavligt talat själva mer än nog, kanske… 🙂 DS.

  2. Jag säger bara en sak. Till slut rinner sinnet över. Och då kan det smälla. Det var väl bara tur att det bara var ett ligistyngel som strök med. Jävla ligistvalpar! Dom skall ge fan i att ofreda folk.
    Skall det tända ljus för några så är det pappan som sköt och hans familj! Man kan undra vad den odulgliga polisen egentligen har för uppgifter i samhället som inte kunnat stävja dom förbannade ligisterna som ofredat den här stackars familjen. Jag skulle vilja göra ett upprop till försvar för famligen som är drabbad.
    Jävla fånerier att fjanta omkring med en massa ljus för den skjutne slyngeln. Nej, förpassas dom här valparna till utanför samhället.

  3. Bra skrivet Ullo. Jag är så ”jävla” trött på det här visandet av medlidande för tölpar som missköter sig och på så vis råkar illa ut. Det finns ett talesätt som heter; ”som man sår får man skörda”. Den skadade sextonåringen skulle i första hand egentligen inte ha vård utan en rejäl uppsträckning istället. Detta gäller även hans försoffade föräldrar. Det tråkiga i kråksången är att liknade händelser pågår på andra håll i det här jävla avlånga landet. Jävla landet skriver jag för att när några eller någon blir utsatt för sånt här finns ingen hjälp att hämta från de samhälliga instanserna. Vill man som utsatt nå ett resultat är man tvingad att uträtta något själv (dvs ta lagen i egna händer). Saknar man förmåga till detta är det kört.

  4. Det kanske inte är så konstigt om pappan fått en, som du uttrycker det, egen fanclub i bloggvärlden.
    Jag förstår honom och andra i motsvarande hans situation. Det är inte konstigt att det rann över för honom och det skulle nog gjort det för fler i det läget.
    Egentligen tror jag inte att han gjorde det i syfte att hämnas utan snarare att försvara sitt och de sina. Det är naturligtvis beklagligt att han inte siktade bättre (läs: oskadliggöra/varna men inte döda) men inden av oss som inte var på plats vet hur pressat läget läget utvecklades till.
    Jag tror att den stora massan försvarar ATT han hämtade bössan, INTE att han dödade 15-åringen. Det är en milsvidd skillnad.

  5. Jag vet inte vad ”den stora massan” försvarar, jag vet bara att det bland åtskilliga finns en uppfattning att vissa människoliv är så lite värda att det är helt okej att släcka dem, att till och med anhörigas och vänners sörjande betraktas som att ”fjanta omkring med en massa ljus” och det skrämmer mig. Jag tror inte att sådana uppfattningar bland vuxna bidrar till att göra våra unga mindre förvirrade.

    Jag tror inte att den här pappan är någon dålig människa och säkert har familjen haft ett helvete och blivit övergivna av såväl polis som sociala myndigheter. Men jag vägrar också tro att femtonåringen skulle vara en så dålig människa att han förtjänade att dö. Vi har inte dödsstraff här i landet och jag är en av dem som tycker att det är bra.

  6. Det var ju det jag sa: Förståligt att han reagerade och att han hämtar bössan i ett desperat försök att försvara sig och de sina. INTE acceptabelt att döda.

  7. Frägan är varför inte polisen hade mer personal på närpolisstationen i rödeby och mer patrulleringsfordon för då hade man kunnat utreda alla anmälningar som har kommit in om händelserna, men huvudsaken är att de börjar med att nysta upp alla internetbaserade brotten som följde i spåret av händelsen. Dödsskjutningen och de fortsatta hoten och trackasserierna mot familjen samt allmännhetens ”vedergällningsaktioner” via internet hade aldrig inträffat om samhällets aktörer redan i mycket tidigt skede hade vidtagit åtgärder mot de ungdomar som hade sysslat med brottsliga aktiviteter och att rättsapparaten hade haft mer grundligare undersökningar av alla anmälningar som har kommit in till polisen om alla händelser i rödeby som har pågått i 2år. Men det som är mycket otäckt nu är att det har kommit in nya hemska hot mot familjen även om det har gått 3 veckor

  8. Jag är mycket orolig för utvecklingen i det svenska samhället när det sker mycket rått våld. Och att ungdomsvåldet har brett ut sig beror helt enkelt på att ungdomarnas föräldrar är slapphänta när det gäller uppfostran, alla våldsamma filmer som visas i alla medier, större tillgång på alkohol och narkotika, den amerikanska kulturens intåg i Sverige, internet. Jag kan sätta mig in i familjens situation och tänka på att hur man upplever sig att ständigt bli trackasserad och hotad till livet år ut och år in av kriminella ungdomar som terrar ens familj varje dag under ett år genom att sabotera fordon och byggnader, utsätta hela familjen för hemska hot via nattliga telefonsamtal och via internet ( chatt, emajl, elaka foruminläggskommentarer, skapa falska internetanvändarkonton i pappans namn på lunarstorm. mm) De skall oxå ha varit elak mot mamman genom att kasta en soptunna just när hon närmade sig hollstorp med bilen, köra upp jämnsides med hennes bil på landsvägen och sparkade till bilen så att hon tappade kontrollen över bilen. Men mest så är det den handikappade sonen som har drabbats mest via ständiga trackasserier och hot och vid ett tillfälle så försökte ligisterna att preja 19-åringen av vägen när han åkte på sin moped. Men även pappan, den andra sonen och dottern har blivit utsatt för hot och trackasserier. Det hela eskalerade den ödesdigra natten i början av oktober när gänget beväpnade med tillhyggen närmade sig huset och pappan hämtade ett vapenoch öppnade eld med den så att en 15- åring helt i onödan fick sätta livet till och att en 16-åring blev skadad oxå helt i onödan. Men varför parkerade de sina mopeder 1000 meter från hollstorp och varför bar de tillhyggen när de närmade sig gården det är just det som jag tycker verka vara mycket skumt

  9. Sedan så måste de som ansvarar för forumsajterna se till att vidta åtgärder så fort det börjar att ”dyka” upp kriminella inlägg som typ trackasserier, hot, ”uthängning” av personer via olagligt hämtade pul-skyddade personuppgifter. De ansvariga måste se till att moderera mer hårdare för man ska inte låta inläggskommentarer med dolda hot passera utan åtgärd, moderatorerna skulle ges möjlighet att kolla upp allt som skrivs och ringa polisen så fort ett brott har fullbordats på forumsajten och se till att användare som begår olagliga saker blir utkastad från internet samt att internetanvändarkontot dras in från det vederbörande vid brottslig gärning. För alla vet att ett internetkonto och ett användarkonto på forumsajter typ lunarstorm, passagen, och andra forumsajter är som ett körkort. Missbrukas det så kan det ryka direkt

Kommentera

