Tjuv och tjuv det ska du heta!

Det är lite underligt hur folk på nästan alla högerbloggar jag halkat in på betraktar skatt som stöld. När jag var ung betraktade vi egendom som stöld och det var ju lika stolligt det egentligen, och ska man gå till filosofin så betraktade filosofen Anaximenes själva livet som stöld, eller i alla fall som ett sånt där ”lån” man liksom tar utan att fråga om lov, och som, menade han, måste betalas tillbaka med ens död.

Själv har jag fått lite pengar på banken med åren och jag fattar inte riktigt hur det gått till, jag har ju inte jobbat ihop dem, bara köpt och sålt lägenheterna i vilka jag bor och bott, så det måste ju vara stulna pengar på något vis. Ärvde lite gjorde jag också, och det var förmodligen stulna pengar det med, som far min fått ihop genom att flytta några gånger och köpa in sig tidigt i Allemansfonden.

Fast på högerbloggarna räknas jag förmodligen inte som tjuv; jag har nog kvalificerat mig nästan till tröskeln av det övre skikt inom vilket inget tjuveri förekommer. För finns det stöld så måste det ju rimligtvis finnas tjuvar, och tjuvarna torde tydligen vara de som har fräckheten att bli sjuka eller den dåliga smaken att hamna i det hemska utanförskapet eller som går så stappligt så de behöver en rollator. Dessa tjuvar krälar omkring där på samhällets allt halare botten, och fixar de inte den frälsning som den nya regeringspolitiken erbjuder dem, så får de väl fortsätta som de missunsamma tjuvar de är.

I samhällets topp kan man däremot glädja sig övet att vara så ren som snö.

Andra bloggar om: , , , , , ,

6 responses to “Tjuv och tjuv det ska du heta!

  1. Är det inte härligt att tillhöra de oklanderliga:-)
    Får alltid en känsla av Norr Dell, när jag ser din vinjettbild.

  2. OK, har googlat nu på det så jag vet var det ligger. Vinjettbilden är tagen i Finland nu i somras, av sambon, själv är jag en riktig kratta på att plåta…

  3. Var får du allt ifrån? Dina bloggar är så rika på tankar och funderingar kring samhället. Jag beundrar folk som kan lägga upp sina tankar på ett sätt som tränger in.
    Fortsätt med det

Kommentera

