Mitt ovetande

Göran Rosenberg är en debattör jag gärna läser. Hans senaste krönika i DN är en välbehövlig reaktion mot en form av nervös ateism som jag länge haft svårt för. En form av alltför trosviss ateism, som därför blir lika trist som alla former av trosviss religion – eller ideologi för den delen – blir det. För lika illa som då vissa religiösa påstår sig veta varför vi finns, varför överhuvudtaget någonting alls finns och vad som är mål och mening med att vi ska finnas och hålla på med det vi håller på med, lika illa är det då ateisterna påstår sig veta. Själv håller jag mig till Döden I Bergmans ”Det sjunde inseglet”, som på den där typiskt övertydliga femtitalssvenskan säger ”Jag är ovetande”. För hur i helsicke ska vi kunna veta något om det där? Alltså: vetenskapen vet ingenting. Det som vetenskapen med åren utvecklat skicklighet i är förmågan att beskriva hur saker och ting ligger till. Teorin om Big Bang – om det nu är den som är det senaste skriket i skapelsemytologin, bygger i huvudsak på en väl underbyggd beskrivning av hur det gick till då allt blev till, men innehåller ingen förklaring till varför världen bigbangade just då i stället för att låta bli att bigbanga. Lika illa ligger det till med den religiösa föreställningen om Gud som en intelligent designer. Varifrån kommer den designern och vad är hans eller möjligen hennes bevekelsegrunder och varför kommer föreställningen om Gud som en designer ungefär samtididigt som det är som mest inne med design och det tjatas om design i vart och vartannat teveprogram?

Nej. Vi är ovetande. En gång i tiden, då jag läste mycket Camus, kom jag fram till att egentligen stör det mig inte att jag är ovetande. Däremot stör de trosvissa mig, gång på gång på gång. I helvete att ni trosvissa vet mer än vi vilsna ovetande gör! På senaste rean köpte jag en av fysikern Stephen Hawkins böcker, ska jag läsa med samma intresse som jag en gång läste Gilgamesh-eposet. Jag ska dö ovetande, men med ett förhoppningsvis bibehållet brinnande intresse för det jag är ovetande om.

Andra bloggar om: , , , , ,

4 responses to “Mitt ovetande

  1. Du har rätt, vi är i grunden alla ovetande. Jag är övertygad kristen, men lever på en förhoppning. Du har en rolig fundering kring design. I min ungdom var den gängse bilden en urmakare. Läste för ett antal år sedan hos Paul Davies (?) att tillvaron var ett dataprogram som någon när som helst kunde trycka bort med deleteknappen.

  2. Wow. Den första som haft något tillnärmelsevis positivt att säga om fånen Rosenberg ^^ Finns fler självmotsägelser i hans artikel än det finns ord.

  3. LeoH – våra föreställningar om Gud är nog människopåfund, om vi nu tror han är urmakare designer eller datanörd. Vilket inte betyders att Gud själv behöver vara människopåfund.

    Henrik S – jag har stött på flera som haft något positivt att säga om Rosenberg, men det beror kanske på att jag bara besöker fånbloggar.

Kommentera

