Bergman och andra som dött

Nyheten om Ingemar Bergmans död nådde oss redan då vi var på semester i Finland men först nu i natt får jag veta att också Lars Forsell har dött medan vi var borta. Det känns lite konstigt. Hela den generation som var lite som fadersfigurer för mig är snart borta. Lars Ahlin, Lars Gyllensten, Bergman förstås, Werner Aspenström och nu Lars Forsell. Bort gå de…

Bergman fanns redan tidigt på skolchemat, ”Det sjunde inseglet” skulle vi alla stifta bekantskap som en del av vår kulturella uppfostran. I dessa tidiga Bergmanfilmer talas en stram svenska som blir nästan lite komisk att höra idag då allt ska sägas lite coolt och med ”vem-bryr-sig?”-accent. ”Jag är döden”, kommer jag ihåg att den där figuren med svart huva sa till Max von Sydow. Som sedan spelade schack med samma figur och råkade slå till pjäserna och försökte med att han glömt hur pjäserna stod. ”Men det har inte jag”, svarade Döden.

Lustig tanke det där att det är Döden som är den ständige världsmästaren i Schack. I Täby kyrka har Albert Målare kluddat dit temat nånstans där man går upp mot orgelläktaren, lite svårt att se för en besökare, men på Google går det naturligtvis att hitta bilden, vilket jag just har gjort. Här är den:

I går natt visades Fanny och Alexander. Jag tyckte jag sett en så många gånger så jag hade ingen lust att sitta fem timmar framför teven bara för att I B har dött, men ändå fastnade jag. Ända till slutet. Det är en så helt fantastisk film. Han var stor, vår käre Bergman.

I kväll visades dokumentären från Fårö. På finsk teve tittade sambon och jag igår på en intervju som Jörn Donner gjorde en gång. I bägge handlar det mycket om hustrun Ingrids frånfälle. I B säger at han är övertygad om att han kommer att möta hennes igen. Samtidigt som han bedyrar att han inte är religiös. Är det motsägelsefullt? Det kan nog hända att det är. Men jag förstår honom. Har själv också det där konstiga behovet av att tro på något som är så irrationellt att det inte ens kan kallas religion.

Andra bloggar om: , ,

Kommentera

