You don’t know what it is!

Something is happening ‘round here and you don’t know what it is. Do you, mr Jones? Kommer ni ihåg låten? Eller har hört den? En rätt så tidig Dylan-låt. Då var jag ung och med i det som hände. Jag såg med ett beklagande på alla misterjonesare, som inte fattade vad som var på gång. Nu är det jag som är mr Jones. Något händer här runt omkring och jag fattar inte vad det är. Nä, jag fattar ingenting. Jag är inte en av dem som är med och manipulerar dagens maktstrukturer. Jag vill avstrukturera mig. Har jag velat de senaste tjugo åren.

Så jag rymmer till en sjö i Finland, eldar på i den vedeldade bastun och glömmer för en och en halv vecka att jag är samhällsmedborgare. Jag ska ro omkring på den där sjön och känna mig som en avknoppad verksamhet. Jag ska kanske fånga några abborrar. Försöka följa i spåren på Wallace Stevens, banktjänstemannen och poeten, för att försöka se vad han fått sikte på. Ett femtital sätt att se på en nyfångad firre. Kanske.

Under den tiden lär det inte bli mycket skrivet på den här bloggen. Sen kommer jag tillbaka och fortsätter skriva om allt jag inte begriper mig på.

Andra bloggar om: , , , ,

2 responses to “You don’t know what it is!

  1. Åh, wow, en sjö i Finland – vilken sjö, om man får fråga? Kanske man befinner sig nära den nånstans…?

    Hoppas tiden här i öst har varit bra.

  2. Tiden i öst var tidvis bra, när det inte regnade alltför mycket! Jag vet faktiskt inte vad sjön heter men den ligger så där en tio mil öster om Jyväskylä. Kanske ägnar en bloggpost om det hela.

Kommentera

