In the wilderness

Svalorna flyger skriande hela sommaren, dom är som virknålar i sina knyckiga rörelse, jag tycker dom verkar lyckliga, men inte vet jag om lyckan finns in the wilderness. Dom virkar sin luftiga duk och river upp den, som Penelope, sen tar sommaren slut och då sticker dom iväg till södra Afrika. Ornitologerna har bestämt att svalorna, de jag ser, inte får heta svalor längre eftersom de inte är släkt med de fåglar som går under benämningen ladusvalor. Så seglare ska de heta, tornseglare, närmare bestämt. Lite dumt, tycker jag. Ska strandskatan inte få heta strandskata, eftersom den inte är släkt med kråkfågeln skata, känd för att vara begiven på att stjäla vårt matsilver? Eller ska tvestjärten inte få heta tvestjärt eftersom den definitivt inte är släkt med rödstjärten? Rödstjärten sjunger så vackert så tidigt på morgonen, tidigare än alla andra. I fågelboken beskriver man dess läte; ”y trä trä” står det det där att det låter då rödstjärten sjunger. Fast jag tycker det låter vackrare än ”Y trä trä”. Därute i The wilderness pågår någonting hela tiden, jag vet inte riktigt vad och har ingen makt över det. Det är inget man kan köpa, inget man kan styra över. Med viss ödmjukhet i sinnet kan man uppleva det, möta det.

Andra bloggar om: , , ,

Kommentera

