En lång seg sommar

Så här mitt i sommaren är det precis som om ingenting händer, tillvaron går i stå, grönskan är tung och mörk, människor ligger antingen på stränderna och leker lik eller sitter och glor på teve och klagar på regnet. Snart ska sambon och jag åka till Finland och vara där, vid en sjö och med en bastu, precis som det bör vara då man är i Finland. Ändå är sommaren inte riktigt min tid, fast det är då man har semester och allt sånt där. Jag gillar övergångstider, våren lika väl som hösten. September är årets bästa månad, då brukar sommarförlamningen släppa och tankarna rinna till.

Med mig till Finland ska jag i alla fall ha Wallace Stevens, för denne poet har jag i åratal velat fördjupa mig i. Har införskaffat hans Collected poems. Jag bläddrar i den boken för att leta upp en favoritrad men jag hittar den inte. Men den var ungefär så här: ”and he sees / nothing that isn’t there and the nothing that is”. En rad som skulle få vilken översättare som helst att slita sig i håren. jag har funderat på det ibland, men det går bara inte att få till det på svenska, så kort, så koncist, så exakt. Eller, nån som kan?

Andra bloggar om: , , ,

Kommentera

