vem är det man längtar efter?

Min finske vän ringer. Det gör mig glad, jag tycker om honom. Han är på sin ö, långt ute i finska skärgården, lever vildmarksliv, lägger ut nät, fångar abborrar och sik, laddar då och då hagelbössan och skjuter några vildänder. Det växer blåbär, lingon, hjortron, och smultron i markerna. Det låter som ett litet minischlaraffenland för bara honom. Det jag kan ha lite svårt för är att han ibland inte förstår hur privilegierad han är. Han har ärvt den där stugan från sina föräldrar, med tillhörande mark. Det är lätt att vara förebrående mot dem som sitter fast i sitt trälande för brödfödan utan att ha ärvt övernattningsmöjligheter på en paradisö. Och även om man skulle få tillgång till sin paradisö, så hur skulle man kunna tillbringa sitt liv där alldeles för sig själv? Utan så mycket som en mobiltelefon?

Detta är inte avundsjuka, jag vet att det inte finns något att vara avundsjuk på. Det är bara det där gamla sociala dilemmat som jag stött på så många gånger i mitt liv. Därute, långt borta från all civilisation, är jag mig själv, kan jag känna mig som mig själv, vara mig själv, leva fullt ut. Problemet är bara att långt därute finns ingen annan än jag själv. Och det är tråkigt, eftersom jag ä rätt så social, åtminstone emellanåt.

Så skulle jag få en ö, långt ute i det vilda, så tack så mycket, det blir säkert mycket bra om jag bara får med mig en mobil eller en nätuppkoppling. Annars skulle mitt så fina jag förtvina av ensamhet. Det klarar sig inte utan ”de andra”, lika lite som balkongblommorna klarar sig om jag inte regelbundet går och vattnar dem.

Andra bloggar om: , ,

Kommentera

