Vems är Riddarfjärden?

Blir inte så lite illa berörd när jag läser det här. Det är första gången jag hört talas om planerna på att bygga ett stort och glassigt hotell och kallbadhus mitt i Riddarfjärden. Så oförskämt! Vems är Riddarfjärden? Politikernas? Affärsmännens? Och vems är framtiden?

Något så idiotiskt projekt för vår huvudstads fortskridande förfulande har nog inte varit på gång sen Hjalmar Mehr jämnade Klarakvarteren med marken. Den gången fick vi Sergels torg med omnejd. Hur glada har vi varit över den modiga och spektakulära förändringen av innerstaden?

Det där hotellet kan man väl bygga om man tvunget vill, men för helsicke inte mitt i Riddarfjärden! Det vore som en spottloska i ansiktet på alla flanörer längs Norr och Söder Mälarstrand. Ett sanslöst folkförakt.

PS. Här kan man maila sin protest mot badhusplanerna!

Andra bloggar om: , ,

5 responses to “Vems är Riddarfjärden?

  1. jag tycker man ska fråga medborgare om åsikt innan man gör nåt sånt

  2. Jag har alltid en protestlista med mig och frågar människor jag träffar vad de tycker om hotellet. 90% är mycket upprörda över det och blir glada att få en chans att protestera. Jag har också alltid med extra listor och och dem får jag oftast ge bort. Det är alltid några som vill ta hem dem till familj, grannar och vänner eller för att sätta upp på arbetsplatsen.
    De som inte vill skriva på säger oftast antingen att de vill ta reda på mer själva eller så är de inte svenskar. Någon enstaka vill ha hotellet, jag har träffat på kanske 20 stycken under de sex-sju veckor jag engagerat mig mot hotellet.

  3. Birgitta –
    vi får verkligen hoppas att politikerna tar en sådan massiv opinion på allvar. Jag klistrar in länken till din sida i bloggposten. tack för den!

  4. Stockholm är en fascinerande stad.
    Man jämför uppförandet av ett litet badhus, som dessutom går att flytta på, med att riva en stor del av innerstaden (klara-rivningarna).

    PROPORTIONER människor!

    Den enda anledningen att 90% (fast så många var det ju egentligen inte heller, snarare typ 60-70%) var negativa var det extremt vinklade och upphausade mediadrevet som gick igång.

    Dessutom så är jag så infernaliskt trött på att klara-rivningarna används som standardargument varenda gång någon vill göra något intressant i den här staden. Sorry, men argumentet är slutkört nu, det fungerar inte längre.

    Visst. Jag kan förstå att man har invändningar mot ett kallbadhus i riddarfjärden (även om jag inte själv har det) men problemet är ju att det alltid är någon som alltid har invändningar mot precis allting som någonsin föreslås i den här lilla bullerbyn. Och jag är lite trött på den trista attityden.

  5. Du har naturligtvis rätt i att det går att riva och flytta på det där ”lilla” badhuset, men det är också det enda som var bra med förslaget.

    Att det blir en folkopinion mot att förstöra en så vacker plats som Riddarfjärden får du stå ut med. Att avfärda den opinionen med att den skulle vara resultatet av ett mediedrev, är ett bra exempel på vad jag menar är en trist attityd. Allt kan inte skyllas på mediedrev.

Kommentera

