Nietzsche

Alla Nietzschekännare säger att ”Så talade Zarathustra” är en bok man inte ska läsa för att begripa sig på den filosofen. Det är ju synd för det är den enda bok jag läst av nämnde filosof! Det finns väldigt mycket i den boken som är oerhört bra. Exempelvis det här:

man måste ännu ha kaos inom sig för att föda en dansande stjärna”

Har jag strukit för en gång i min ungdom. Men också det här, som jag burit med mig hela livet:

Om de tre förvandlingarna

Trenne andens förvandlingar nämner jag eder, huru anden bliver kamel och kamelen lejon och lejonet till sist barn.
Mycket tungt ives det för anden, den starka bärvilliga anden i vilken vördnad bor: efter det tunga och tyngsta längtar han efter styrka.
Vad är tungt? Så frågar den bärvillige anden, så knäfaller han, kamelen lik, och vill bli lastad.
Vad är det tyngsta, I hjältar? så frågar den bärvillige anden, att jag må taga det uppå mig och varda glad över min styrka.
Är det icke detta: förnedra sig för att såra sitt högmod? Låta sin dårskap lysa för att håna sin vishet?
Eller är det detta: skiljas från vår sak då den firar vår seger? Bestiga höga berg för att fresta frestaren?
Eller är det detta: nära sig av kunskapens ollon och gräs och för sanningens skull lida hunger till själen?
Eller är det detta: vara sjuk och skicka bort tröstarna och bliva vän med döva, vilka aldrig höra vad du vill?
Eller är det detta: stiga i smutsigt vatten, om det är sanningens vatten och icke visa från sig kalla grodor och heta paddor?
Eller är det detta: älska dem som förakta oss, och räcka spöket handen, då det vill hava oss att frukta?
Allt detta tyngsta tar den bärvillige anden på sig: kamelen lik som lastad ilar genom öknen, sålunda ilar han in i sin öken.
Men i den ensammaste öknen sker den andra förvandlingen: anden blir nu lejon, frihet vill han byta till sig och vara herre i sin egen öken.
Sin sista herre söker han sig här: fientlig vill han vara mot honom och mot sin sista gud, om seger vill han brottas med den stora draken.
Vad är den stora draken som anden icke mer vill kall herre ocg gud? ”Du skall” heter den stora draken. Men lejonets ande säger ”Jag vill”!
”Du skall” ligger honom i vägen, guldgnistrande, ett fjällpansrat djur, och på varje fjäll glänser i guld ”Du skall!”
Tusenåriga värden glänsa på dessa fjäll och sålunda talar den mäktigaste av alla drakar: ”Allt tingens värde – det glänser på mig.”
”Allt värde är redan skapat och allt skapat värde – det är jag. Sannerligen, det skall icke mer finnas något ‘jag vill’.” Så talar draken.
Mina bröder, vartill höves det lejon i anden? Varför är icke lastdjuret tillräckligt, som försakar och är undergivet?
Skapa nya värden – det förmår icke heller lejonet; men skapa frihet till nytt skapande – det förmår lejonets makt.
Att skapa sig frihet och ett heligt nej även inför plikten: därtill, mina bröder, behövs lejonet.
Tag sig rätt till nya värden – det är det fruktansvärdaste tagandet för en bärvillig och undergiven ande. Sannerligen, ett rov är det honom och ett rovdjurs sak.
Såsom sitt heligaste älskade han en gång ”Du skall”: nu måste han finna vantro och godtycke även i det heligaste, på det han må röva frihet från sin kärlek: lejon behöves det till detta rov.
Men sägen, mina bröder, vad förmår nu barnet som icke heller lejonet förmådde? Varför måste det rövande lejonet även bliva barn?
Oskuld är barnet och glömska, ett nybegynnande, en lek, ett rullande hjul, en första rörelse, ett heligt ja-sägande.
Ja, till skapandets lek, mina bröder, höves ett heligt ja-sägande: sin vilja vill nu anden, sin värld vinner sig den för världen förlorade.
Tre andens förvandlingar nämnde jag för eder: huru anden blir kamel och kamelen lejon och lejonet slutligen barn.
Så talade Zarathustra. Och den gången vilade han i den stad som nämnes Den brokiga kon.

Knappast en text för någon blivande Hitler och definitivt inte för någon av våra dagars libertianfilistrar.

Andra bloggar om: , ,

2 responses to “Nietzsche

  1. Det är klart att det finns mycket där som är oerhört bra. Det är ju Nietzsche! 😉

  2. jimpan –
    Nietzsche kallades ju diktarfilosof: det är kanske mera dikt i Zarathustra-boken än filosofi, och den är ju på sina ställen aningen överspänd.

Kommentera

