”Är du godkänd, lille vän?”

Argumenten för betyg i skolan redan från första klass har en blind fläck. Jag har tänkt på det varje gång jag hört dem från Björklund och alla hans meningsfränder. Tankarna aktualiseras av dagens ledare i Aftonbladet, där man med rätta frågar sig varför regeringen är så ivriga att driva igenom denna reform. Det finns väl ingen som betvivlar att det finns problem med skolan, men på vad sätt menar man att införandet av betyg skulle vara ett bra medel för att handskas med dessa problem?

Det argument som brukar föras fram är att betygen ger tydliga signaler till föräldrar och elever hur barnen ligger till kunskapsmässigt. Men vad jag aldrig förstått är hur man kan påstå att betygen skulle kunna ge någon tydligare information än de utvecklingssamtal som redan finns. Själv har jag kunnat följa mitt barns skolgång, var problemen finns, hur problemen ser ut och hur de skulle kunna lösas, på ett alldeles utmärkt sätt genom just dessa utvecklingssamtal. Några betyg har aldrig gett mig någon ytterligare information om hur mitt barn ligger till.

Så denna envisa iver att införa betyg så snart barnen sätter sin fot i skolan måste bottna i något annat, nämligen i en helt annan människosyn än den som hittills varit vägledande. En människosyn enligt vilken vi undersåtar inte kan och inte vill och inte kommer att göra något bra ifrån sig utan överhetens piskor vinande omkring oss. För betygen är ingenting annat än piskor som ska stressa till meningslöst och föga personligt förankrat inlärande och upprapande. Betygen fostrar de barn som till och med som studenter sitter och frågar varför de ska lära ”det där, om det inte kommer på provet”. Utvecklingssamtal värnar om människors utveckling till fria och självständigt tänkande individer. Betyg definierar oss som allt annat än fria och självständiga, nämligen som en massa som måste styras och sorteras.

Andra bloggar om: ,

Kommentera

