Bloggtrött

Vet inte om det är våren, den plötsliga tillökningen i familjen eller vad, men jag känner mig in i döden trött. Sambon och jag ska på tvådagarssemester snart, ska bli ett skönt avbrott. Ända till Västerås ska vi. Än sen, jag har aldrig varit i Västerås. Finns franskt sittbadkar på hotellet i alla fall.

Idag försökte jag förklara för elva-åringen att hundar förmodligen inte upplever tid. De upplever att det är mörkt ibland, då blir man trött och vill sova. Och ibland är det kallt ute och ibland varmt. Men tid upplever de nog inte. Tänkte sen att det nog inte är så dumt att vara hund.

Vi upplever tid. ””Jesus was not crucified”, skrev Faulkner, ”he was worn out by the minute clicking of little wheels”. Vi hoppas. Blommor är vackra bland annat för att de förebådar frukt. Just nu är det så mycket som blommar därute. Man kryssar mellan Hill-träden

och tycker det är fint. En bit härifrån har man anlagt en groddamm för man har kommit på att det är bra om det finns godor här. Finns inte en enda groda i dammen. Hill blev senare en oroligare själ, så orolig att han placerades på hospital. Det är nog så att hans bästa tillkom under hospitalsvistelsen. Som till exempel den här:

”Profet i urtidslandskap”. Verkligen underlig. Jag har en annan hemvist. Visst har jag det. Jag är en främling, min hemvist är där det främmande känner igen mig som främling. Utan att fråga efter mitt personnummer, anställningsnummer eller mobilnummer. Men var är denna andra hemvist. Knappast i Västerås väl. Jag älskar min vän och hon älskar mig, säger hon. Ibland kommer vi varann så nära så vi förstår varför. Då ligger hunden och tittar på oss. Mönstrar oss. ”Förefaller som om de har fattat det där med tiden, för en gångs skull”, tänker den kanske. Och gäspar, och kliar sig.

Också krokigt måste hjärtat älska. Krokiga hjärtan älskar företrädesvis hjärtan krokiga på ett sätt som passar det krokiga hjärtats krokighet. Låt det finnas några krokiga gator kvar i stan, längs vilka krokiga hjärtan kan finna varann. Hjärtat är inte linjaliskt.
Intressant?

Andra bloggar om: , , ,

2 responses to “Bloggtrött

  1. Älskar dessa Hillträd…. och även jag är bloggtrött. Det finns så mycket annat nu på våren! Hoppas ni får en fin semester!

  2. i-m!
    Tack och ha själv en skön helg. Åker om två och en halv timme dit där ingen dator är!

Kommentera

