Rostropovich, första maj och Irak

Ser en liten notis i dagens tidning om Mstislav Rostropovich begravning. Jag visste inte ens att han hade dött…

Den störste cellisten genom tiderna har han kallats. Dissident mot Sovjetsystemet. Min första skiva med denne fantastiske musiker var en monoinspelning som överförts till stereo av Shostakovich’ första cellokonsert. Denna gamla hackiga vinylplatta har länge varit en av mina klenoder, som nu räddats vidare in i den digitala eran och bränts ner på en cd. Med rasp och allt. Inget slår detta framförande, inte ens Rostropovich egna senare inspelningar av samma stycke. Den har en otrolig nerv! Ska spela den senare idag, till hyllning och minne.

Så är det Första Maj i morgon och denne kommunalarbetare borde förstås ge sig ut och demonstrera. Dessvärre hatar jag att demonstrera, känner mig bara fånig. Har inte demonstrerat sedan den stora manifestationen inför USA:s invasion av Irak. Jag skulle önskat att jag inte skulle få rätt i mina farhågor den gången. 60 döda i en bilbomb hörde jag igår på Nyheterna. Det har blivit nästan en stående nyhet. Och nu finns det ingen lösning som är bra.

För övrigt skulle Sambon och jag behöva en vilodag. Det är mycket nu efter en plötslig tillökning i familjen.

2 responses to “Rostropovich, första maj och Irak

  1. En plötslig tillökning i familjen – är det läge för att gratulera?

Kommentera

