Mycket väsen om ingenting

Hela debatten om biblars vara eller icke-vara på våra hotellrum förefaller mig från första början vara en massa skrammel om ingenting. Såväl Christer Sturmarks och hans Förbundet Humanisternas uppmaning till bojkott som scandickedjans val att bry sig om Sturmark och nu senast en härnösandsbiskops uppmaning till bojkott av scandikkedjans hotell. Därtill ett debattinlägg hos en bloggare  om mångfaldssamhället, och i kommentarerna till detta en fortsatt debatt om nedmonteringen av vårt kulturarv och till slut naturligtvis invandrarna som utmålas som roten till allt ont också i detta fall. Sturmark har redan sågats av Anders Björnsson, ordförande i Svenska Humanistiska Förbundet. som i en artikel i Expressen menar att Sturmarks frenesi påminner om den katolska inkvisitionen:

Jag har svårt att se att något av det han står för går att förena med anda av tolerans mot oliktänkare och galenskapare som humanister i olika tider har vinnlagt sig
om.

Varför så mycket skrammel om några biblar utlagda på hotellrum? Varför så lite om all den varumärkespropaganda jag dagligen utsätts för på tunnelbana och i busskurer? Själv skulle jag gärna ersatt denna med några väl valda bibelord, för bibeln är en bra bok, kan även jag som icke-kristen tycka. Eller varför inte några vackra arabesker?

Visst vore det fint? Och tänk så underbart betydelselöst! Liksom inget att bråka om.

5 responses to “Mycket väsen om ingenting

  1. Ju mindre man vet här i världen, desto mindre problem finns det.. eller?
    Många ryckte på axlarna åt Hitler också. Och jag tänker inte be om ursäkt för att ”skramlet” väcker dej! För jag anser det betydligt mer angeläget att få stopp på dessa livshotande strömningar än att du ska trivas i tunnelbanan. Men vi kanske kan fördjupa oss i det projektet också…
    Ha de så bra!

  2. kristin – jag kan inte se det som ”livshotande strömningar”vare sig att det finns eller att det inte finns biblar på våra hotellrum.

  3. Jag syftar på utilitarismen och den värdenihilism som detta kommer från – att ta bort biblar och sopa rent från religion.
    Humanisterna, Sturmark och Tännsjö har en omänsklig människosyn och som jag liknar vid nazism.

Kommentera

