Lyckliga och nästan lyckliga människor

Ett hjul är per definition runt. Men det är rysligt svårt att i praktiken få ett hjul runt. Jag har hållit på ett dygn nu. Är dödstrött. Sambon går försiktigt omkring och föreslår att man kanske skulle kunna köpa ett nytt hjul. Eller be cykelhandlaren i Sumpan, som hon påstår är så bra, att fixa till det. – Nu, när jag är nästan klar! halvskriker jag. För det är så att det är väldigt lätt att få ett hjul nästan runt. Men väldigt svårt att få det riktigt runt.

Man måste tänka sig Sisyfos lycklig, tyckte filosofen Camus. Lycklig och lycklig. Camus har fan aldrig riktat ett cykelhjul. Hade han inte tid med, han var så inne i att skriva L’homme revolté, La chute och alla dessa underbara böcker jag läste på den tiden jag ännu inte nästan lärt mig hur man riktar ett cykelhjul. Livet består av problem på olika nivåer.

Apropå något helt annat: sambon och jag har badat. Gjorde vi i helgen. 15:e april, det är nytt rekord. Det var svinkallt. Vi hoppade i bara för att kvickt som attan masa oss upp igen. Man måste tänka sig oss lyckliga.

Kommentera

