Obegriplig dikt

Poesi har ibland en magi och en laddning som jag inte förstår. I själva verket är det väl kriteriet på en bra dikt: jag förstår den inte. Den är framför mig. Jag har ännu inte riktigt varit där. Eller jag har varit där, men man kan komma dit från så många olika håll. Det ser inte riktigt likadant ut, beroende på vilket håll man kommer från.

Allra mest fascinerande är dessa tills synes enkla dikter, som jag lik förbannat inte förstår. Snubblade över en sådan dikt häromdagen, en av de jag tycker så oerhört mycket om utan att riktigt begripa den, och utan att riktigt begripa varför jag inte begriper den. Den är från Shakespeares Stormen:

Full fathom five thy father lies.
Those are pearls that were his eyes.
Of his bones, coralls are made.
Nothing here that doeth fade
but all doth undergo a seachange
into something rich and strange.

Fem famnar djupt ligger pappa. Hans ögon har blivit pärlor och hans ben koraller. Men ingenting av detta försvinner, det undergår bara en havsförvandling. Till något som är rikt och underligt.

Den dikten har alltid känts så angelägen. Som om den berör just mig. Vad vill den mig?

Vet inte riktigt. Men den är vacker och full av hopp. Den senaste tiden har det varit så mycket död omkring mig. Den ene efter den andre dör. Bekanta, mammor och pappor, döttrar, så plötsligt och så många. Inser att jag måste ta klivet in i medelåldern, den tid i livet då man inser att man är dödlig, och då alla omkring en blivit dödliga.

Men Shakespeares dikt tänker jag inte rycka loss ur dess obegriplighet.

One response to “Obegriplig dikt

  1. Dikten är väl lika obegriplig som livet. Eller döden.
    Själv tycker jag att dikten eller litteraturen bättre än något kan beskriva både någon som dött och någon som lever.

    Jag tröstar mig ofta med litteratur.

Kommentera

