Vad är ett riktigt arbete?

Man borde nog fundera mera över vad arbete egentligen är. I valrörelsen raljerade borgarna över de så kallade gardinuppsättningarna. De var inte ”riktiga” arbeten. Att det fanns mindre bemedlade pensionärer som verkligen behövde hjälp med gardinuppsättningar och annat och att en del av våra arbetslösa fick sådana jobb, spelade mindre roll. Eftersom grejen var offentligt finansierad, var det inga ”riktiga” arbeten.

Att städa hos den betydligt mera bemedlade och karriärsugna övre medelklassen är en helt annan sak. Det är ett ”riktigt” jobb. Hur kan det vara så? Vad är det för en underlig ekonomisk rationalitet, som definierar bort hjälpen till pensionärer, som så vitt jag ser det verkligen behöver hjälp, från kategorin ”riktigt arbete”?

Om jag själv skulle hamna i den situationen att jag fick välja mellan att hjälpa pensionärer med sådant de har besvärligt att klara av själva eller att hjälpa vår övre medelklass med att på ett någorlunda billigt sätt få livspusslet att gå ihop, så råder det ingen tvekan om vad jag skulle välja. Men nu är det ju frågan om jag har denna valfrihet. Våra borgerliga styresmän/kvinnor, anser nog inte att det där är en ”riktig” valfrihet.

För att arbete skall kunna vara någorlunda meninsfullt tror jag det måste ha något med kärlek att göra. Annars blir vi kluvna mitt itu mellan den som försöker älska på hemmaplan för att sedan gå ut på marknaden för att sälja sig. För mig skulle det kännas mera som en kärleksakt att hjälpa en behövande pensionär än att städa hos någon livspusslande högreståndsfamilj. Och därmed mera meningsfullt.

Men den valfriheten har man berövat oss. 

Kommentera

