Mellan datorn och marmeladen

Helgen har förflutit i något slags dator- och marmeladtöcken, verkligheten har blivit mest värklighet till slut eftersom datorproblemen gav mig huvudvärk och sittandet framför skärmen ryggont. En bekant hade fått in ”lite virus eller nåt” och datorn hade blivit så trög och tråkig. I själva verket gick den inte alls. Fick öppna den i felsäkert läge, för att överhuvudtaget kunna börja. Sen dess har jag rensat bort närmare tusen filer som installerats av olika spionprogram och nu går apparaten som smort.

Känner mig lite grann som en doktor.

Marmeladen fick jag för mig att göra efter att ha varit på resa i Danmark och där kommit över en liter riktigt god whisky för bara hundrafemti kronor. Ska minnsan göra whiskymarmelad, sån där bitter engelsk, tänkte jag. Hittade på nätet ett recept från en entusiast i Toronto, som uppenbart ägnat sitt liv åt att få fram världens godaste engelska marmelad. Skrev ut receptet och förvånades över att skrivaren tog sån tid på sig. Receptet visade sig vara på hela fyra A-4 sidor! Naturligtvis bestämde jag mig för detta recept, eftersom jag älskar att göra livet komplicerat för mig.

Så det har varit ett springande mellan att röra i marmeladen i köket och kolla på datorn hur många filer som olika spion-och virusborttagningsprogram hunnit gå igenom.

Marmeladen är nu färdig, gyllengul och vacker stoltserar den i sina burkar, men den är tyvärr för lös. Får koka om den i morgon och ha i lite pektin.

Kommentera

