Att älska någon

När James Joyce fick frågan varför han inte valde Jesus som huvudfigursförebild i romanen Odysseues, svarade han på ett ungefär att Jesus gjorde många bra saker men en sak gjorde han inte, han älskade aldrig en kvinna. Och att älska en kvinna är det svåraste en man kan försöka sig på. Är det så? Är det lättare att älska mänskligheten än att älska en konkret person? Förälskad är lätt att bli, det är lika lätt som att halka på ett bananskal. Men att älska någon. Efter samlaget i natt, som var ett av de bättre, talade vi om Tolstoj. Han lämnade sin kvinna för att på allvar ägna sig åt religionen. Dog nånstans på en järnvägsstation. Nä. Jag vill fortsätta älska, på mitt bristfälliga sätt, och hoppas på att hon kan fortsätta älska en sån som mig. Jag vill inte dö på en järnvägsstation.

One response to “Att älska någon

  1. Nog tror jag att det i många fall kan vara enklare att älska ett ideal än en verklig människa. Många drömmar raseras när vi ser den bistra verkligheten – att ingen är perfekt. Men måste vi vara perfekta? Hela vår bild av kärleken är nog förvrängd…

Kommentera

