Min mamma var som en fågel när hon dog, min pappa var som en get. Pappan dog sist, ett halvår efter mamman. Sen dök en ny syster upp på begravningen. Visste ju att hon fanns, men herregud vilket tabu det varit kring henne! Pappans snedsteg. Det ledde till kris mellan mina föräldrar, och till slut bestämde mamman att hon ville ge pappan en son. Voilá moi!

Det känns lite lustigt att denna min nya halvsyster och jag är förbundna med varann på det sättet. Hade hon inte kommit till världen, så hade ju inte heller jag gjort det. Det är konstigt detta med sätten varpå vi blir till. Så stultade jag ut i världen, pappa är död och kan ingenting förklara, min halvsysters mamma är gammal och redan halvsenil och tiger som muren. Och jag känner det ibland som om jag lever ett halvliv. Men det är det ju många som gör.

Kommentera

