Om klotter

Nu ska det bli nolltolerans för klottrare i Stockholm. Borgarrådet Mikael Söderlund har varit i Finland och blivit imponerad. Sånt skit som klotter ska man helt enkelt inte hålla på med, menar Söderlund, och har man fått bort det i Finland så ska det väl gå här också.

Häromdagen såg jag ett tunnelbanetåg som var helt nerklottrat. Fanns inte en fläck på tåget som var ursprungligt blå. Visst är det hemskt! Fast när jag såg närmare efter, såg jag att det var reklam för Aftonbladet. Den där gula, välbekanta loggan.

Så om jag bara kan betala för mig, så får jag alltså klottra ner en hel tunnelbanevagn! Ingen nolltolerans här inte!

Såg en gång ett ufo som gick omkring i en tunnelbanevagn och vände på alla reklamaffischerna, så att de visade sin blanka, vita, baksida. Det var samtidigt som SL hade biljettkontroll i just den vagnen. Kontrollörerna gick fram till ufot och sa att så där får du väl inte göra. Varför inte det, sa han. Det stör mig, allt som står på dom här affischerna. Baksidorna är mycket lugnare. Låter mig tänka mina tankar ifred. även då jag blickar runt omkring mig.

Kunde inte nån rik konstnär, med smak för installationer och sånt där, köpa upp en massa reklamplats av SL. Och sen lägga ut på entreprenad åt nån klottrare att fylla denna plats med sina tags. Det tycker jag skulle vara häftigt. Det skulle ställa frågan om hur det står till med det offentliga rummet på sin spets.

Man kan klottra ner en hel tunnelbanevagn, bara man betalar för sig.

Kommentera

