bastu, framtid och snödroppar

Har varit ledig från jobbet nu så länge så det börjar kännas som mitt naturliga tillstånd! Och det är det nog också. Gick till och med och tog ett tag på träningscykeln som står nere i källaren, och sen bastu. Liknar inte alls mig! Jag har personlighetsförändrats!

Bastu är ganska häftigt. Alla har sina ritualer. Min är så här: Fas ett, eller uppvärminingsfasen: sätt bastun på fullt ös. Är jag svettig, så duschar jag först, annars inte. När bastun börjar bli lite varm duschar jag och tvättar mig. Sen in. På med vatten, så det blir lite löyly, låt ångan sveda skinnet tills det lugnar ner sig. Sen ut och duscha lite kallt, inte iskallt, inte än! In i bastun igen, som börjar bli riktigt varm. På med löyly. Ligg ett tag och låt värmen tränga in i märgen. Sen ut och duscha lite kallare än förra gången men ännu inte iskallt!

Nu är värmen rejäl. Fas två börjar. På med löyly, vänta, ut och duscha, och nu kan man duscha iskallt. Så där håller man på några gånger. Det är störtskönt! Sätter fart på blodet.

Sen kommer fas tre, avsvalningsfasen. Sänk värmen, ut och duscha iskallt, sen in igen. Ingen löyly. Ut och duscha kallt, öppna bastuölen, sitt utanför bastun och drick den. Duscha lite då och då, men inte längre iskallt. Avsvalningsfasen är viktig, för det är inte kul och bara klä på sig och sen fortsätta ånga, så man blir alldeles svettig. Duscha lite varmare för varje gång, öppna dörren ut mot korridoren (om man har så liten bastu som vi) så det blir svalt. Drick ölen långsamt och njutningsfullt.

Sen är det klart. Man känner sig förnyad!

Att komma till Skåne var fint. Vi hittade den här intressanta löpsedeln:

Kan det vara regeringen som varit framme? Och ute i skogen hittade vi såna här:

Våren är på G! I år igen. Blir lika förvånad varenda år.

2 responses to “bastu, framtid och snödroppar

  1. Piripiri: Tack för kommentar. Jag gillar också att basta. Ha inte så varmt – 60 grader så där – kastar vatten på stenarna istället. Ibland badar vi bastu i en sjö och hoppar sen i en vak – jisses! Sen ska man verkligen kunna ta det lugnt för annars är det inget skönt att basta. Skönt att våren kommer snart!

  2. Helena P O: om jag har missat ett bloggkrig är jag bara lycklig för det. Och visst är det skönt att våren kommer!

Kommentera

