Får politiker blogga?

Bertil Torekull m fl anser att det är opassande att Carl Bildt, i egenskap av utrikesminister, bloggar. Jag har egentligen inte så mycket synpunkter kring Carls bloggande, vill han blogga så kan han väl få göra det. Vad som bekymrar mig mer är en åsikt som jag mött på flera bloggar, där man mer eller mindre menar att journalistiken är passé, att bloggandet som fenomen har gjort mediegranskningen av våra politiker överflödig.

Jo det vore väl kalas för våra politiker! Att slippa ettriga journalister och deras obekväma eller rentav oförskämda frågor. Att bara få orera i egen sak på en blogg, så att alla förstår en!

Bloggfenomenet är trevligt, jag tycker om att ta del av andras tankar och liv, så som det framställs i olika bloggar. Framför allt dras jag till bloggar med ett personligt tilltal. Men jag hyser djup misstro när man börjar spekulera i att bloggandet skulle kunna fördjupa demokratin, ersätta undersökande journalistik och allt man spekulerar kring. Bildt får väl blogga om han vill, ingen lär kunna förbjuda någon att blogga. Men måtte han inte slippa ettriga och oförskämda journalister, han lika lite som andra makthavare. För då skulle vår demokrati vara i verklig fara.

Kommentera

