Ännu en Bishop

Nu i natten har jag det tunga ansvaret för min älskades bröd. De står i ugnen och om exakt tre minuter ska jag sticka in en termometer, sen ska bröden tas ut då temperaturen inuti dem stigit till 96 grader. Jag tar och lägger in en Bishopöversättning till, kanhända ännu sorgsnare än den i förra inlägget:

Brev till N.Y.

 

 

 

Vill du skriva i ditt nästa brev

om vart du går och vad du gör,

om pjäserna du ser är bra

och vad du sedan tar dig för:

 

i taxibilar mitt i natten

som kör som gällde det ditt liv,

där gatorna går runt kring parken

och taxametern stirrar som en uv,

 

och träden står i mörka grottor,

märkliga, som gröna lågor

och plötsligt är du annorstädes

där allting tilldrar sig i vågor

 

och skämten går dig stumt förbi

som då en tavla suddas ren,

högljudd men bluddrig hörs en sång

och natten börjar bli så sen,

 

och kommen ut ur huset går du

längs trottoarens våta sten

och ser fasaden stiga upp som

ett vetefält i solens sken.

 

– Vete, och inte havre. Vete,

min vän, skulle knappast du ha sått.

Ändå vill jag så gärna veta

vad du har gjort och vart du gått.



Kommentera

