skuggregering

När jag går riktigt långt ut i skogen förstår jag människorna. Men då finns dom inte där. Där finns det små bäckar som rinner och det porlar så trevligt. När jag kommer in till stan och ska berätta vad det var jag förstod, där långt ut i skogen med bäckens porlande i mina öron, förstår inte människorna mig.

När Mose går upp på berget får han de tunga stentavlorna, med en massa goda regler som Gud kommit på. Moses förstår att de är kanon och släpar ned tavlorna till människorna. Men där blir de bara nån sorts lagbok, som man inte ens kan vara säker på att den är rätt – får man exempelvis inte dräpa, inte nånsin? Inte ens i kriget? Får vi verkligen inte ta dessa späda barn och drämma dom mot klippan? Tråkigt.

När sedan människorna börjar bygga världens högsta torn, för att allt ska lösa sig, för att språket däruppe på dom översta våningarna är så oemotståndligt häftigt – vi ska nämligen ha ett modernt management och en controller naturligtvis, hur skulle man  kunna klara sig utan controller, och vi ska vara så pedagogiska så att dom där nere förstår vad vi menar, då rasar tornet bara ihop.

För den där Ratatorsk är med överallt. Kanske gav jag den mat när jag var ute i skogen.  Kanske hängde den Moses i hasorna när han masade sig upp för det där berget, Han gnager på allt och han djävlas med allt.

Ratatorsk är en klurig liten ekorre som skrattar åt all våra vertikala strävanden. Om jag blev minister i en ny regering skulle jag gärna axla posten som ekorrminister. Brobygubben har redan sagt ja till posten som trädminister. Vargminister måste ju Vargen vara och Nea skulle kunna bli minister för förnyelsebar energi. Härmed anmäler jag oss hos Mona som regeringsalterrnativ. Take it or leave it

2 responses to “skuggregering

  1. Kan jag få anmäla mig till en tjänst, som glädjedödare. Min uppgift, att ständigt påminna om – vi är dödliga! Har märkt att makten ibland verkar glömma det;-)

  2. Ja en sån minister måste vi absolut ha! LeoH föreslås härmed som mementomoriminister.

Kommentera

