erst kommt das fressen…

Om man är fattig och någorlunda hederlig så kommer man per automatik att leva ett rätt så rättskaffens liv. Man har knappast råd med bil och kommer således inte att bidra med alla farligheter som dessa vehiclar släpper ifrån sig. Flyger omkring gör man heller inte så mycket, har väl knappt råd med en liten tågresa då och då, så även där lever man ju juste. Värre är det när man går och köper mat. I affären såg jag idag att Zoegas har kommit med en ny kaffesort som heter hacienda. Den är rättvisemärkt och kostar runt 36 kronor halvkilot. Det är ganska mycket jämfört med 25 kronor för Zoegas övriga sorter.

För att konsumera på ett moraliskt försvarbart sätt måste man således vara beredd att betala cirka en tredjedel mer än vad man betalar nu. Det är ganska mycket för exempelvis en ensamstående mamma som arbetar som vårdbiträde. För en som slussats ut till att leva på 65% av sin lön är det inte att tänka på.

Slutsats: Att vara moralisk har helt enkelt blivit en klassfråga. Det kostar så mycket att bara de någorlunda välbeställda har råd att vara det.

Om jag köpte hacienda? Nä jag är ledsen, jag var för snål. Men min sambo, som är en mycket godare person än jag, köpte den sorten för en tid sen. Och vi har ju ingen bil…

3 responses to “erst kommt das fressen…

  1. På Willys, där jag handlar, kostar ekologisk Gevalia precis samma som vanligt kaffe. Rainforest alliance värnar om hållbar utveckling, för människa och natur. Man kan ju bara hoppas att det stämmer.

  2. Ex – Kaffet som heter Hacienda är inte ekologiskt, eller kanske är det det också, men det är fr a rättvisemärkt, vilket innebär att det är tillverkat med justa arbetsförhållanden för de anställda och någorlunda rättvisa handelsvillkor (fair trade). Det som känns lite absurt är att solidaritet i denna variant blir så kostsam att den blir en lyx förbehållen de någorlunda välbeställda.

  3. Jo, jag känner till fair trade. Rainforest alliance påstår sig också värna om arbetarna, men är inte fair trade-märkta. Jag köper det ändå och hoppas. Än har jag inte råd att vara solidarisk om det kostar för mycket.

Kommentera

