Klagande män

Jag sitter och bläddrar i min gamla favoritbok, Lars Ahlins ”Natt i marknadstältet”. Vilka pärlor jag strukit för i den boken. Får lust att citera massor, men låt det räcka med det här:

Klagande män tuggar sönder allt under sina häftiga fördömelser. Ingenting är bra. Ingenting är gott nog. Att de behöver födas och växa, att de måste åldras och dö känner de som en skamlig utmaning. De begär det fullkomliga, men ser det ingenstans. De vill själva vara fullkomliga; och från begynnelsen borde de ha varit sådana. När de nu inte är så, underkänner de alla makter och gudar, och inga livsformer människan skapat åt sig duger. De gör revolt. De skaffar sig fiender och dödar dem. Det nya de åstadkommer – inte är det fullkomligt, inte sonar det de många morden, inte upphäver det nödvändigheten att födas och dö. Män kan vara helt tillfreds om de har en enda obetydlig subaltern att befalla över. Nu, efter  examen, efter befordran, efter revolutionen, efter den nya tidens inbrott ryter han och skickar ut sin underlydande att köpa räkor till smörgåsen. Det är männen det!

Känner jag igen mig? Jo, lite….

4 responses to “Klagande män

  1. Här i mina trakter har jag hört flera män säga: tänk om man hade varit dödfödd, så mycket elände man hade sluppit…jag väntar på mansrevolutionen, när männen skriker: Jag har fått nog! Jag ORKAR inte! Mansrollen måst ju skava som en illa smidd medeltida rustning. Räcker det inte att vara människa?

  2. Ex – jag övar ständigt på att bli människa, kanske går det till slut.

  3. Jag slängde aldrig behån, men däremot tanken på att en man skulle ge mig ett liv; det får man fixa själv. En människolivskamrat däremot, det är bra. Jobbar också på att vara människa, bland andra människor, somliga män och andra kvinnor, somliga inte riktigt säkra, men det är de tvärsäkra man ska akta sig för. Tre som försöker, det är väl bra? Finns det fler?

Kommentera

