Troubleshooting

Så underbart det är när ett större eller mindre problem löser sig. Som  när man fått en propp i vasken och häller på lite propplösare och spolar lite varmt vatten och väntar…

Så säger det blupp! Sen plubblupp! Så spolar man lite försöktigt lite mera och ser hur den gråa sörjan vrider runt långt där nere nånstans tills det bara säger ett utdraget slurrrrp! och sen bara rinner det och man spolar på med kallt klart friskt vatten och det rinner och rinner och man blir så  lycklig; allt rinner som filosofen sa, sånt tycker jag är roligt.

Eller när datorn krånglar och man faktiskt med sina begränsade resurser i kunnande på området lyckas fixa det. Man sitter bara och surfar runt på nätet, sida efter sida, bara för att känna glädjen att det går, att allt flyter, som filosofen sa. Sånt tycker jag också är roligt.

Sista tiden har nätet krånglat och det är inte kul. Vecka efter vecka har jag försökt lösa detta enerverande problem, det går nån minut, sen går det inte längre. Följden har blivit att jag börjat tänka på allt, politik och religion och till och med kärlek, i datatermer. Är det bäst att ha ett nätverk med en gemensam accesspoint till Gud eller är det bättre att var och en kör med sin egen lankoppling? Och struntar i om andra kommer fram till Gud eller inte, bara min lina fungerar? Och när sambon och jag allt för mycket trasslar in oss i argument som ingenstans leder, så tänker jag att det vore inte så dumt om det fanns en resetknapp så vi kunde återgå till defaultinställningar, eftersom vi ändå inte kommer att komma på var i helsicke det gick fel och vad det egentligen är vi bråkar om.

Då är det bätte när man fixar en propp med propplösare och tänker på Niagarafallen, sol vind och vatten, kretslopp och ekologiska system och att allt porlar och rinner och flyter. Som filosofen sa.

2 responses to “Troubleshooting

  1. Tack för kommentaren! För att fatta mig kort – jag håller med dig!Nej, datakrångel är aldrig kul. Har du kollat sladden? Förut höll min på sådär, nu kör jag med trådlöst. Inga glappande sladdar längre!

  2. i-m – det var en intressant fråga du tog upp! Jag har trådlöst till ungdomarnas datorer men vår är ansluten via LAN och det är just den som krånglat. Men pepparpeppar! så har det fungerat nu en hel vecka. Så det löser sig förhoppningsvis!

Kommentera

