seger???

Kissinger tror inte på en seger i Irak, läser jag på svt:s senaste nytt.

Seger? Vad är en seger? Skulle lösningen för irakiernas problem vara en seger? Vems seger?

Kissinger är en relik från förra seklet. Kriget var helt okej, bara illa skött, eftersom det inte ledde till seger. Han förstår inte att det är just själva segern som är problemet. Vietnameserna ville inte bli besegrade av USA. Irakierna vill det inte heller. Kissinger och hans fränder kommer aldrig att begripa varför.

Liksom hela västvärldens missions- och imperialistsnubbar aldrig kommer att begripa varför. Vi kommer ju med upplysning och demokrati till er! Varför böjer ni er inte? Vi är ju prima boyscouts! Varför fattar inte världen att det är vi som är the good guies?!

Denna relik har många efterföljare. Men att andra tankegångar börjar få fotfäste, det visades  inte minst i senaste  valet i USA. Men hur landet ska trassla sig ur det det trasslat sig in i, i Irak, det blir det svåraste problemet för den president som tar över efter Bush. Och från Kissinger finns inte mycket hjälp att hämta.

3 responses to “seger???

  1. Inte konstigt igentligen hur fel den än är, tanken att de tror att de måste rädda den och att det dom har erbjuda är det enda rätta…Alla människor kan och vet inte lika mycket, därför skiljer vi oss åt, lika glädjefyllt och facinerande detta faktum det är, lika sjukt och fel kan konsekventerna bli…Du har rätt… de har fel… det å då är Historia.. men hur man än ser på det så vann ingen och allt är bara bokstäver i livets ordbok… = ja vi upprörs över hur mycket fel vi alla gör, men tyvärr kommer aldrig världen bli en Perfekt plats ( vilket den inte får bli heller, för då kommer den ändå vara statiskt och därigenom självdö..)) men ! Livet är Komplicerat och du skriver förbannat bra, fortsätt du gör ett bra jobb och jag vet inte varför jag sitter här å filisofiserar… dina bloggar är tankvärda… det får mig att reagera (positivt) så läs, begrunda.. å gå vidare.. :)) tack för dina Bloggar…T /Firren

  2. Perfekt = förflutet tempus = en värld som har varit = Edens lustgård eller Arkadia eller fan vet vad men inte = den värld som är, den vi lever i. Nej det är nog riktigt, det perfekta är inte något att sträva efter, det är att sätta ideal på krigsfot mot alla vi som gör så gott vi kan. Dom som inte gör så gott dom kan skiter inte bara i det utan också i idealen.

  3. Vet förresten inte om jag själv gör så gott jag kan. Men jag gör så gott jag kan så gott jag kan, i alla fall.

Kommentera

