drömmar och verklighet

Swedenborg har en idé om livet efter detta som alltid tilltalat mig. Han menar att det blir precis så som vi innerst inne önskar det. Så om vi hela livet gått och längtat efter att leva på en bordell, så hamnar vi på en bordell. I all evighet. Har vår största längtan varit att få supa och slåss, så hamnar vi på en stökig krog, där vi får supa och slåss i all evighet. Har vi drömt om något annat slags kärlek än den som florerar på bordeller så får vi uppleva den kärleken. Eller om vi drömt om en evig förening med Gud, då blir det så.

Jag är en drömmare, har jag fått höra. Åtminstone förr i tiden. Kanske drömmer jag inte så mycket nuförtiden, men jag tycker fortfarande det är viktigt att åtminstone kunna tänka sig någonting annat än det jag, vi eller mänskligheten befinner mig/oss i. Möjligheterna. Så till alla dem som svarar oss drömmare med ”jo, men vi som lever i verkligheten, vi…”, skulle jag vilja lansera en tanke som jag en gång hittade i Musils ”Mannen utan egenskaper”. Han frågade sig varför vi bara talar om verklighetssinne, som om det vore den enda positiva mänskliga egenskapen? Varför skulle vi inte lika gärna kunna tala om möjlighetssinne?

 Nu får jag nog inte mina idéer att hänga ihop, det är ju bra sent. Men detta att pröva vår längtan och våra drömmar genom att sträcka ut dem i ett evighetsperspektiv, måste man vara swedenborgian eller religlös för att kunna göra det? Kan man inte ha ett evighetsperspektiv utan att vara religiös?

Livet har givits oss, för att vi noga må överväga, i vilken ställning vi önskar förbli döda. Så skrev finske poeten Saarikoski, på ett ungefär, i en dikt som jag inte just nu orkar leta upp. Ett profant evighetsperspektiv?

Är vår nuvarande samhällsform, den kapitalism som pöser av det självförtroende globaliseringen gett den, det bästa vi människor kan åstadkomma? Eller kan man fortfarande ha mage att drömma om något bättre?

3 responses to “drömmar och verklighet

  1. Hejsan Bra tankar.. Dröm vidare.. det är gratis…Du skriver så bra…önskar att att fler begrundade det du reflekterar över.Kan inte annat än njuta över klarheten och djupet i dina tankar, att det synes som andra reflekterar mer över Att du tänker än Vad du tänker och har egna tankar i / om sakerna i sig är bekymmersamt, det innebär att de inte förstår dig, (som jag ser det) Tur att detta forum finnes, där alla kan komma till tals, tänkare av all dess former. 🙂 Tack för dina insikter !

  2. Att känna evighetsperspektivet kan vi alla känna, utan att vara uttalat troende. Det är en längtan som vi har inplanterad i oss. Kapitalismens största fel, är i sig inte vinsterna, utan att den utger sig för att vara rationell och reducerar människan till ” homo economicus”. Vi ska dyrka en avgud – Mammon.

  3. Ja Leo, vi har väl alla lite av homo economicus och lite av evighet inplanterade i oss. Det är bara fråga om vad som får överhanden och vad som ges utrymme.

Kommentera

