En gång i Anderna

Sapfo har skrivit många dikter som är så kolossalt enkla och så kolossalt bra. Jag tänker nu i natt på den här:

Månen har visst gått ner
och plejaderna – midnattstimmen
skrider förbi
och jag ligger här ensam

Jepp, hon ligger där ensam. Så står det. Har läst originalet och lärt mig så pass mycket grekiska så jag vet att så står det. Ändå har flera översättningar gjort en liten glidning. Man har infogat ett litet ”ännu”:

            midnattstimmen
skrider förbi
och ännu ligger jag ensam

som om hon väntade på någon. Men i den dikten väntar Sapfo inte på nån. Hon ligger där ensam.

En gång låg jag en hel natt nånstans i Anderna, under bar himmel. Jag låg där ensam. Det var vackert. Först såg man massor av stjärnor. Sen steg månen och det var fullmåne. Den lyste så starkt så att stjärnorna nästan slocknade. Jag var lycklig. Har aldrig varit så lycklig.

Så jag vet att Sapfo låg där själv under stjärnorna och väntade inte på någon. Allt var tillfyllest, och efteråt skrev hon sin lilla dikt, som är så fulländad även den.

Men inte kunde jag ligga kvar där, i det fulländade. jag måste vandra vidare, på min väg mot Macchu Picchu. Och sen hem till Sverige.

Här är allt ofullbordat och ofulländat. Här behöver jag någon.

Dedyke men ha selanna
kai plêiades, mesai de nyktes
para d’erket  ora
ego de mona kateudo

One response to “En gång i Anderna

  1. Angående anarkismenRoligt att du har sympatier för anarkisterna. Men det är givetvis en svår fråga det där med vad som skulle kunna hända om det anarkistiska samhället utnyttjades av gangsters o s v. Det dock anarkisterna och många andra babblar om är att samhället är en process som utvecklas långsamt, och det naturliga och slutgiltiga tillståndet på denna process är anarkin, eftersom människan i grunden är en rationell, solidarisk och hjälpsam person oavsett hudfärg, sexuell läggning och trosbekännelse. Visst är det en dröm, absolut. Men den är värd att sträva efter.

Kommentera

