En gås och en bok

Idag var jag i det närbelägna köpcentret och inhandlade en bok och en gås. Gåsen hade jag sett dagen innan, den var en stöddig bit på fem och ett halvt kilo. Jag berättade för min sambo att det var nära jag köpte den, vilket det egentligen inte var. Hur ska vår lilla familj kunna slafsa i oss fem och ett halvt kilo gås?

Nu råkade det emellertid vara så att min sambo var vrålhungrig, hon hade nämligen inte fått äta något på hela dagen eftersom hon skulle göra någon sorts tarmundersökning morgonen efter. Så hon har gått här och bläddrat i kokböcker hela tiden, drömt om vilka smarriga recept hon skulle förverkliga för minst ett par år framåt i tiden, med svälten lysande i hennes just därför ännu vackrare ögon. Så hon tyckte absolut att jag skulle köpa den där gåsen. Vi kunde ju ställa till med fest! Bjuda in nån!

Så idag har jag köpt den. Det blir mitt livs första gåsamiddag. För trots att jag är tvättäkta skåning har jag aldrig ätit gås.

Boken var Orhan Pamuks ”Den Svarta Boken”. Tror det var den första som översattes till svenska och jag ar velat läsa den ända sedan jag läste recensionerna. I morgon på tåget kan jag börja läsa den. Ska nämligen resa till en  begravning. Mitt livs tyngsta begravning.

2 responses to “En gås och en bok

Kommentera

