system- och tevekväll

Det känns underligt mossigt att vara en sån som tycker om systembolaget. Jag var där i dag för att köpa vin. Eftersom det var ett torsdagsvin ville jag ha något billigt och beställde två Sophia Cabernet. Killen där sa att det har vi tyvärr inte men jag kanske kan föreslå något motsvarande – och så kom han med två flaskor bulgariskt vin, som jag just slagit upp. Smakar utmärkt.

Systemet är som gamla märkesbutiker. Kunnig och hjälpsam personal, ett fantastiskt sortiment, uppköpare som är lika kunniga de och garanterar att produkterna är av hög kvalité. Jag begriper inte varför man skulle vilja ha bort sådana affärer. Och jag betalar gärna vad vinet kostar nu, tycker det är rätt så lagom. Blir det billigare skulle jag nog dricka för mycket. Dessutom skulle kvinnomisshandeln öka med si och så mycket, och vad är det för bra med det?

Sen tittade jag på teve. Har jag inte så ofta tid med men ibland är jag trött och då är det rätt så skönt att hänga i soffan och glo på teve. Såg på rapport och sen på aktuellt också eftersom jag är nyhetsnarkoman. Sen var det ett program om Einstein, nån serie i vetenskapens värld. Ett underbart intressant program! Sveriges radio lyssnar jag också ofta på. Musikälskare som jag är tycker jag om den lite udda musik man spelar i vissa program på P2. Kaleidoskop, Klingan, Kjell Alinges program vadenuheter. Så mycket musik jag upptäckt den vägen, som jag annars inte skulle haft en aning om! Och så många jag känner som älskar att lyssna på P1!

Alla dessa flaggskepp som vi har, varför har det plötsligt blivit ett sånt drev för att sänka dem? Jag begriper det inte! Vi spolar barn efter barn ut i avloppet med badvattnet och jublar över de få hundralappar mindre vi måste betala i skatt och över att cirka 24% av oss (enligt en undersökning publicerad i Svenskan) kommer att ha råd med stadssubventionerad hemhjälp. Alltmedan man i utlandet börjat se Sverige som ett fenomen: landet vars konkurrenskraft ligger på femte plats i världen och som lyckats förena det med en väl utbyggd välfärd.  Vi måste ha blivit hemmablinda.

6 responses to “system- och tevekväll

  1. Broby – jag tycker själv du skrivit så bra inlägg om Public Servise. Ett samhälle som inte har råd att hålla sig med en bra Public Service-kanal (eller två) är ett fattigt samhälle. Jag begriper mig inte på att folk vill leva i sådan fattigdom.

  2. Jag tycker oxå att systemet är bra, folk har ingen aning om hur mycket dåligt vin som cirkulerar i övriga världen. Om man inte är expert har man svårt att själv hålla koll… Systemet garanterar kvalité.TV tittar jag inte mycket på, men jag är ändå böjd åt att SVT är de bästa kanalerna… med det bredaste utbudet…

  3. Kyrksyster – personligen tycker jag det är viktigare att ha en av stat och marknad oberoende Public Service-TV än att ha kung

  4. Håller med dig. Konstig värld vi lever i så länge Timbro finns. Annars också.

  5. tänkte bara nämna att även jag gillar systemet, bra utbud, roligt att gå och botanisera, håller även med vad gäller svt, avstått hittills från kommersiella kanaler, men till slut faller man väl in i ledet antar jag… 🙂

Kommentera

