Sånt man drömmer om

Drömmar är underliga. Vem är det som tar över när man drömmer? Måste vara ”jag” det också. Känns tryggt. ”Jag” är lite större än det jag som jag känner till. Och definitivt lite galnare.

Alla har vi våra återkommande drömmar. Själv brukar jag drömma om hus, eller våningar, alltid väldigt komplicerade, med en massa rum och olika våningsplan. Där irrar jag omkiring och där händer det en massa konstiga saker.  Oftast börjar drömmen i det välbekanta, det kan vara min arbetsplats eller något annat ställe, av någon anledning öppnar jag en dörr och går ut och där på andra sidan är allt annorlunda än det är  i verkligheten.

Ibland hamnar jag utomhus och då är det i en stad jag aldrig varit i. Jag hamnar ofta vilse, försöker hitta tillbaka men hamnar bara ännu mer vilse. Det där är inga obehagliga drömmar, jag  tycker väl om  att hamna lite vilse och vara nånstans där jag inte känner igen mig. Och där det händer lite.

Också i verkligheten tycker jag om underliga hus med många rum som är belägna lite konstigt i förhållande till varann. När jag studerade i Lund bodde jag i ett sådant hus. Trappor och halvtrappor gick härs och tvärs och alla möjliga vinddrivna existenser bodde där. Minns nån som studerade fornbulgariska som bodde där. Var väl den enda i hela Sverige som studerade fornbulgariska. Bo Cavefors hade sitt förlag i det huset, och han gav ju ut väldigt spännande böcker.

Medvetandet är som väl är större än de flesta verkligheter. Den tanken gör mig lugn. Tankar som stänger in mig gör mig orolig och deprimerad. Dessvärre är också de ibland mina egna.

2 responses to “Sånt man drömmer om

  1. Jag har precis samma återkommande drömmar som du. Hus, trappor, långa korridorer, små rum och konstiga existenser. Kommer du och jag kanske från samma planet?

  2. k – vet jag inte men uppenbarligen har vi hamnat på samma konstiga planet…

Kommentera

