Svampsallad och förvirrade chaufförer

Plockat riskor idag för att göra en finsk svampsallad till min kära som fyller år idag. Blev inte riktigt som på riktigt men den var god ändå, sa hon snällt.

Skogen är förvirrad, det börjar sticka upp små plantor ur marken, dom tror det är vår. Även jag är förvirrad, hoppade på fel buss och fick åka tillbaka igen för att hoppa på rätt, men busschauffören var också förvirrad och körde fel så han fick vända hela bussåbäket och köra tillbaka igen för att hitta rätt.

Men så småningom kom jag i alla fall till skogen. Och hittade mina riskor. Vackra mandelriskor, ettriga pepparriskor och ludna skäggriskor. Sen hittade jag hem utan problem. Sen blev det kväll. På teve diskuterade Horace Engdahl Svenska Akademin med Kerstin Ekman. Jag tycker om Svenska Akademin. Däremot tycker jag inte om statliga läslistor. Jag vill bestämma själv vilka författare jag tycker är kanon eller inte kanon. Sådant ska inte staten fastställa.

Fast Kerstin Ekman har onekligen en poäng i att det vore bra om man kunde lämna en institution man inte längre vill vad med i. ”Det stör mitt ordningssinne men inte mitt liv” sa hon. Klokt.

Nu ska jag hämta en matta som hänger i källaren på tork. Sen ska jag avsluta dagen på ett eller annat sätt.

Kommentera

