Sommar på övertid

Now there’s a look in your eyes / like black holes in the skyes / shine on you crazy diamond… Galen diamant? Skogen är inte höstgul än, inte höstkall heller. Doften av löv som fallit för att bli jord har ännu inte infunnit sig. Det är sommar på övertid och jag har badat i våran sjö idag igen. Jag saknar något. Skulle velat ha en flaska gott vin i natt, så jag efter några glas av detta vin kanske skulle kommit på vad det är jag saknar.

Reparerar en cykel, det är det enda som är roligt just nu. Byte av gamla utslitna delar, rengöring, oljning och infettning, kugghjul som driver kedjor som driver kugghjul och får allt att snurra på nytt, lätt och gnisselfritt, det är ett gott och trevligt arbete.

De rätta orden kan i bästa fall vara sådana. De gör rent i själsvrårna, smörjer det som behöver smörjas, så att livsandarna kan röra sig fritt igen. Men mina klagar mest just nu. Som körkarlens kärra i den där gamla stumfilmen om David Bom (om det nu var så han hette). När jag var liten såg jag en otäck svartvit film om en som var enda överlevande efter ett skeppsbrott. Han hade onda drömmar och hallucinationer, i vilka han såg de döda besättningsmännen stå och vinka på honom att följa med dem ner i djupen. Kommer ihåg de där scenerna, tyckte de var otäcka. Varför måste de döda vara så avundsjuka på dem som lever?

2 responses to “Sommar på övertid

  1. Livet är allt, döden är ingenting – därför är de så avundsjuka.Är det inte så att det goda och trevliga arbetet smörjer såväl en cykel som själens skrymslen? Ibland kan de satans orden kännas som grus i maskineriet.

Kommentera

