riktigt arbete?

Kan inte låta bli att skriva lite politik, fast jag lovat mig själv att inte göra det i den här bloggen. Jag har bara hakat upp mig kring det där begreppet ”riktigt jobb”. Eftersom det är så centralt i alliansens propaganda måste man ju skärskåda det.

Att hjälpa en pensionär med något denne inte klarar själv, exempelvis gardinuppsättning, är inget ”riktigt jobb”. Dessa s k plusjobb har hånats och skällts på, de är bara till för att bättra på statistiken, de hör till detta som så föraktfullt kallas för ”åtgärder” och som vi inte ska ha. Vi ska skapa ”riktiga jobb”.

Exempel på ”riktiga jobb” är de sk ”hushållsnära tjänsterna”. Om jag alltså går och städar hos någon tämligen välbeställd familj, gör jag alltså ett mera riktigt jobb än om jag sätter upp gardiner hos en pensionär. Är det inte lite konstigt? Hur definierar man egentligen arbete?

Har det med offentligt eller privat att göra? Vi har alla blivit till leda informerade om att det offentliga arbetet inte tillför samhällsekonomin något, det är i en eller annan mening ”tärande”, medan arbete i privat regi är ”närande”. Med detta synsätt hamnar jag själv i ett litet konstigt läge, eftersom stället jag arbetar på privatiserades för tre år sen. Från att ha varit offentliganställd blev jag alltså privatanställd, och tillhör alltså nu den sektor som tillför samhällsekonomin något. Vilket lyft! Grejen är ju att jag gör precis samma jobb. Återigen måste det vara något problematiskt i själva definierandet av arbete.

Om man säger så här: vårt samlade samhälleliga arbete genererar ett visst överskott. Detta måste på något sätt fördelas. En del av företagens vinster går naturligtvis till investeringar, för att producera ännu fler och bättre varor och för att behålla sin plats i det allmäna racet. Men en del går till skatter och dessa kan naturligtvis användas för att generera jobb. De kan användas för att avlöna folk som hjälper mindre bemedlade pensionärer med sådant de kan behöva, exempelvis gardinuppsättning. Eller också kan de användas till skattereduktioner för dem som avlönar folk för att sköta om sin städning. Dessa senare har, till skillnad från de förra, ”riktiga jobb”.

För det kan väl ändå inte vara så att vad som anses vara ”riktiga jobb” är en ideologisk fråga? Herregud, dagens politiker är ju pragmatiker, ideologi är ju något gammalt och förlegat!  Inget fel på pragmatism, det kan vara bra ibland. Problemet är bara att om man helt och hållet spolar ideologin så leder det till ett sjabbel med språket som sprider dimrådåer över den faktiska verkligheten. Då blir den politiska argumenteringen till slut bara pladder och propaganda.

3 responses to “riktigt arbete?

  1. Och vad innebär/innebar sossarnas ROT-avdrag (Reparation, Ombyggnad, Tillbyggnad) annat än en subventionering av typiska mansjobb inom byggsektorn.Subvebtionerad hemservice är bra för alla! För kvinnor och barn, och ger jobb till arbetslösa lågutbildade!

  2. Rot-avdraget har jag använt mig av en gång då vi skulle slipa ett nerslitet parkettgolv. Även om jag är lågavlönad så finns det en del saker i hemmet som måste göras och som jag inte fixar själv. Att köpa städhjälp, subventionerat eller inte, kommer en lågavlönad däremot aldrig att få råd med och de som påstår något annat lägger ut dimridåer. Jag hyser inget förakt mot städjobb. Det jag vänder mig mot och det som är poängen i mitt inlägg är varför gardinuppsättning och annan hjälp till pensionärer anses vara ett mindre ”riktigt jobb” än städning hos de välbeställda.

Kommentera

