saknad

Så jag saknar polarna! Turerna med den lilla båten över sundet, en Hof, två pölser med bröd och stark senap och ketchup, den lilla krogen inte så många steg från hamnen, borden vi satt på som fylldes av tomma ölflaskor, de cigarrökande, något bedagade danska damerna med nån sliten pälsliknande grej kring halsen, tankarna som producerades, de knivskarpa analyserna, de djuplodande resonemangen, hur vi löste varandras problem med kvinnor eftersom man alltid vet mycket bättre hur polarna borde förhålla sig än hur man själv  gör det, inför allt detta kan jag ibland känna en djup och innerlig saknad.

Att bli sviken av en vän kan kännas så oerhört mycket bittrare än att bli det i en kärleksrelation. För om kärleken tar slut så kan man ju inte göra så mycket åt det, who’s to blame? Själv kan jag bli väldigt ledsen och känna stor sorg, men knappast något agg eller någon bitterhet.

 Vänskap är annorlunda. Man blir först så paff och förvånad: oj, jag trodde ju vi var vänner, till och med nära vänner, förlåt att jag misstog mig! Sen blir man förbannad, förmodligen som en sorts försvarsmekanism: jag är inte skit, oavsett vad du din plumpe jävel tycker. Sen sörjer man det som gått förlorat och sen går väl också det över. Allt går ju över, det går över oss som sommarmoln, som nån poet skrev.

Jag har lovat mig själv en gång att inte bli bitter. Livet är ju ändå så vackert, varför ska man gå genom det med bittersnörpt mun? Varför ska man låta det mest negativa man möter i livet få en sådan makt över en? Bort bitterheten! In med en gammeldansk!

Idag har jag varit i skogen igen. Hittade jättemånga vackra flugsvampar, varav några förevigades i förra inlägget. Dom prålar, men visst är dom fina? Trattkantarellerna är doldisar, växer gärna i djupa mossan och har lite allmänbrun skogsfärg, men hittar man dom så blir det fest! Hittade några stycken idag, som snart ska stekas. Det är lite tidigt på året än, men snart kommer det att krylla av dem i markerna.

Kommentera

